Meldingen
Alles wissen

pre-amp 561 mfb aansluiting

7 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
621 Bekeken
(@mfbeginner)
New Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb de 561 op de kop getikt, en deze staat in de lijst van randapparatuur geschikt voor aansturing van mfb boxen.
Ik heb een set Dux 6544 en wil het een en ander gaan aansluiten.

Van beide heb ik geen handleiding of iets dergelijks, dus mijn eerste probleem is welke uitgang (561) is nu geschikt om de mfb boxen aan te sturen.
Als speakersnoer wil ik coaxkabel gebruiken, ik neem aan dat we het dan over antennekabel hebben (75ohm)?
Om de apparatuur in eerste instantie zoveel mogelijk origineel te houden wil ik de stekkers gebruiken voor aansluiting op de versterker die met dat pennetje en staafje, maar wat is plus en wat is min?
De boxen wil ik ieder met een eigen kabel naar de versterker aansluiten
(dus hier bepaal ik links en rechts) middels de din stekker, ook hier weer de vraag welk pennetje doet wat?

De laatste vraag met welke instelling ik moet beginnen voor de input regelaar op de box aangezien dit een draaiknop is die blijkbaar over gaat van lage input naar hoog met verschillende tussenstappen.

Van de boxen weet ik sowieso niet of ze het doen, want ik heb er ook geen netsnoer bij, maar op het oog lijkt alles in goede conditie en zoals ik al vele malen gelezen heb is contactspray het wondermiddel dus een krakend schakelaartje of iets dergelijks ben ik niet bang voor.

Wellicht kan iemand mij helpen aan een handleiding voor deze apparatuur?

22rh702
Dux SX6544/33
22rh651

[%sig%]

Citeren
(@ernst)
Honorable Member

hallo!!

Ik heb ook een 561, echter die heeft GEEN mfb aansluiting!!

het platte streepje is de min, pennetje is de plus.

je kan de mfb gewoon op de speakeruitgang aansluiten.

ingangsgevoeligheid op hoog instellen op de box (20 V)??

De 551 is de mfb- voorversterker hiervoor die speciaal voor mfb gemaakt is! lijkt identiek op de 561, echter geen eindtrappen aanwezig.

bij de dinplug is het middelste pennetje de min, pennetje 3 en 5 zijn links en rechts. (of is het 5 en 3 links en rechts??) het pennetje die het meest afstaat van het midden, buitenste pennetje is in iedr geval linker kanaal.

je kan ook 3 en 5 met elkaar verbinden omdat je toch per speaker een enkele draad trekt, selecteer het kanaaal op de box!

grt

Ernst

BeantwoordenCiteren
(@mfbeginner)
New Member
Topic starter  

Ernst bedankt voor je reactie, maar als ik op mfbfreaks onder randaparatuur kijk zie ik bij de mfb preamp's de 561 staan, wellicht een foutje in deze lijst.

Waarschijnlijk valt er wel een mfb stuursignaal te creëren met wat soldeerwerk net als bij de 22rh720 receiver, echter wil ik dan geen verlies van enige functie behalve het uitschakelen van de eindtrap.
Valt er geen aftakking te maken voordat het signaal de eindtrap ingaat, ik neem aan dat dit signaal, ook al zou dit aan de hoge kant zijn, altijd lager is dan de uitgang voor de speakers.

Wat betekent de opdruk op de achterzijde bij de speaker uitgang,
hier staat 2 x 40w musicpower en 2 x 30w sinuspower.

Ik heb nooit elektronica geleerd, maar ben niet bang om een soldeerbout ter hand te nemen, dus enig voorstel om een aftakking te maken voor mfb sturing zou ik graag met een tekening/plaatje vergezeld zien gaan.

b.v.b. dank

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member

1 tip, probeer een goede 551 te kopen!!

er moet ergens op de site staan hoe dit moet, het aftakken van een pre signaal.

Ernst

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Mensen,

Inderdaad een misverstand. De 561 is een volwaardige versterker, de 551 is daarvan de MFB uitvoering... Neemt niet weg dat je de MFB's ook op de gewone luidsprekeruitgangen van de 561 kunt aansluiten, als je het ingangsniveau van de MFB boxen hier maar op afstemt.

Groeten!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Ik heb nog wel een 551 beschikbaar laat maar weten of je geinteresseerd bent.

groeten,

André

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@gromsound)
Active Member

Inderdaad daar kwam ik ook pas na aanschaf van een 561 achter... niet alle gepubliceerde info klopt altijd.
Bovendien is de eindtrap van de mijne kaduuk dus er moest wel een mfb aftak ingeknutseld worden wou ik er nog wat aan hebben. Geen probleem gebleken: analoog aan de 720 en het werkt perfect. Even een dinbusje erbijgeknutseld in zo'n zwart plaatje achterop het koelblok, is slechts een beperkte beschadiging en reversibel voor eventuele toekomstige eigenaren (originele plaatje bewaard).

Eindtrap uit = einde koptelefoonsignaal en powermeters, net wat je wilt. Verder werkt alles normaal. Een 551 heeft nog een tweede tape ingang met onderlinge copymogelijkheid dat is wel handig tov een 561.
Als je een foto wilt van de aftakpositie mail me dan maar.

groet,

Andre.

BeantwoordenCiteren
Deel: