Meldingen
Alles wissen

resoneren van de BASS-speaker in 567

15 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
534 Bekeken
 alex
(@alex)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Goede dag allen,

Sorry ik ben de vorige keer vergeten mij voor te stellen. Ik was nogal blij verrast met het geen ik ondekt had. Ik ben dus nieuw op deze site. IK heb al circa 29 jaar een stel 532 boxen in mijn bezit.
Zie ook vorige bericht.

Terug naar de 567.
Nu klinken de boxen al heel goed op een puntje na ik hoorde iets resoneren. Hierbij gelijk opmerken dat de resonerende box niet altijd goed werkte. Het bass gedeelte wil wel eens ver weg en krakent klinken. Ik vermoed dat dit iets met de voeding te maken heeft. Ik kan er nog niet mijn vinger opleggen.

Ik heb zoals ik gelezen had de toongenerator via de PC aangesloten. Werkt niet echt feilloos. Ik hoor via de tweeter wat ruis door heen. De meest defecte box geeft ook met bepaalde tussen posen een tik.

Ik heb wel ondekt dat enekle schroeven van de woofer los zaten. Het plaatje dat de woofer aandrukt zat dan los.
Mijn vraag op dit moment: Moet deze woofer lucht dicht geplaatst zijn en welk materiaal kan dan het beste voor de pakiing cq afdichting gebruiken?

Namelijk als ik de shroef rechts tusen twaalf en drie uur aandraai gaat de woofer minder mooi klinken (ik weet niet hoe dit anders moet omschrijven.)

OF

moet ik met de akoestische terugkoppeling aan de gang?

Ik zie jullie reacties te gemoed
gr Alex


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hoi Alex

Als je een toonfiets hebt is al heel mooi. Zet er eens een hele lage toon op, dan kun je zo horen/voelen of ie lekt.

Het komt inderdaad wel voor dat woofers "losrammelen" en dan gaat de boel lekken. De Philips MFB boxen berusten allemaal op het drukkamer ( "infinite baffle") principe dus mogen NIET lekken.

Als jij al een toongenerator hebt moet je alleen nog een AC-millivoltmeter (of scoop) zien te regelen, en de servicedocs en je kunt zelf de boel afstellen.

Kraken en rommelende geluiden horen niet, maar in electronica van 25 jaar oud kan weleens wat mis gaan.
Slechte kontakten (oversolderen) condensatoren die uitgeput zijn (vooral de kleintjes, niet die hele grote).
Dat zijn meestal wel de oorzaken.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

helemaal mee eens, goed luchtdichthouden die boel!

Denk ook even aan de ingangsfet, deze gaat op den duur gek doen...


   
BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 285
 

hoi,

meestal mijn ervaring is de potmeter die de ingangsgevoeligheid regelt,
maakt vaak slecht contact...

groeten

leendert


   
BeantwoordenCiteren
 alex
(@alex)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

De potmeter had ik al bewerkt met wat spray.

Kan ik ongestraft de schroeven goed aandraaien. Ik heb dit geprobeerd en toen ging hij inderdaad lekken. โ“

O ja wat ik voor de zekerheid wilde vragen is als de rust stroom in stel kan ik dan via de zekeringhouders meten. Of maak ik nu een beredenerings fout?

Ik heb al een groot deel van de printen over gesoldeerd. Ik kan jullie vertelen dat ik het vermoeden heb dat deze boxen nooit echt goed gefunctioneerd hebben. Ik weet van de vorige eigenaar dat de boxen al geruime tijd voordat ik ze kreeg niet goed werkte. Ik heb ze nu denk ik 10 jaar in mijn bezit. Ja ja stom he dat ik ze nu pas onder handen neem. Ik heb nu pas echt de ruimte om deze boxen te testen en open te laten staan gedurende het proces.

Wel leuk is al je zoon in de huiskamer staat en je vertleld met en swingend gebaar dat de muziek op zolder beter klinkt. ๐Ÿ˜› NU al dus met toch een beetje resonatie.
Echt ik geniet weer van muziek.
Ik hou jullie op de hoogte.


   
BeantwoordenCiteren
(@leendert)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 285
 

als je een scoop hebt dan is de ruststroom beter in te stellen op minimale cross over . dit icm met de toongenerator

anders heel voorzichtig meten over de aangegeven plek in het schema
met de voorgeschreven spullen.

je meet dan in feite een spanning.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@alex wrote:

Kan ik ongestraft de schroeven goed aandraaien. Ik heb dit geprobeerd en toen ging hij inderdaad lekken. โ“

Haal je woofer er eens helemaal uit, en kijk of er wel een pakking achter zit ๐Ÿ˜ฎ


   
BeantwoordenCiteren
 alex
(@alex)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

IK heb helaas pas donderdag even gelegenheid om de woofers eruit te halen.
Dondredag of vrijdag horen jullie hier meer over.

Uiteraard al harstikke bedankt voor het gegeven support.


   
BeantwoordenCiteren
 alex
(@alex)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

@herman wrote:

@alex wrote:

Kan ik ongestraft de schroeven goed aandraaien. Ik heb dit geprobeerd en toen ging hij inderdaad lekken. โ“

Haal je woofer er eens helemaal uit, en kijk of er wel een pakking achter zit ๐Ÿ˜ฎ

Ik heb de woofer er in zijn geheel uit gehaald. Er zit een zwarte foam-achtige pakking tussen. Deze ligt netje en geheel los tussen de woofer en de kast. Hij is onbeschadigd.
Advies gewenst?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Tja,

bij resoneren denk ik dan aan iets wat gaat trillen. Iets mechanisch.

Kon het zo zijn dat de aansluitdraden vanachter tegen de konus kwamen ?

Je kunt, nu je toch bezig bent, best de achterdeurtjes eens onderling wisselen, en evt later ook de woofers.

In een enkel geval heb ik weleens gezien dat de conus gedraaid in het chassis gelijmd zat.

Het effect wat je dan ziet is dat de litzes vanaf het aansluitpunt voor de draden heel schuin naar de conus liepen.

Een verschil van vijf over twee naar tien over twee, zeg maar ๐Ÿ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Mijn gevoel zegt dat het element mogelijk los is en daardoor gaat resoneren. Bij een enkele 587 woofers heb ik dat wel eens gezien. Je moet dan de woofer opereren... stofkap eraf en dan beoordelen wat te doen...


   
BeantwoordenCiteren
 alex
(@alex)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Ik ben bezig het pertinax-aansluitplaatje vast te zetten. Deze is los geraakt. Mogelijk kan dat het resonerende geluid gegeven hebben.
ivm slapende kinderen kan ik morgen pas testen of het dit geweest is.


   
BeantwoordenCiteren
 alex
(@alex)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Goede middag allen,

Ik heb heden middag het pertinax-aansluitklemenbordje vast gezet.
De rand van de speakerkast waar de pakking op rust van onevenheden ontzien.
De speaker ophanging ontbraamd.
De pakking een aantal graden gedraai.
De speaker terug gehangen.
Ik heb vervolgens de gehele boel aangesloten en op gehoor getest.
Klinkt goed. Geen resonatie meer in de hele lage blues bassen van Eric Clapton en John Lee Hooker.
De Woofer beweegt streak zoals ik dat van het mfb type gewend was.
Nu ga ik opzoek naar de juiste meetaparatuur om de versterker te kunen instellen.

De vraag vandaag.
De Service manual geeft aan dat je rust stroom moet meten over de colector van tor 432 a.
Kan en of wil iemand mij eens uit de doeken doen waarik de rust stromen kan/moet meten.
vr gr Alex


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

De ruststroom is het makkelijkst in te stellen over de 1 ohm weerstanden die in serie staan met de eindtrappen. Zorg dat je van die klemmen hebt die als een injectiespuit werken en waar dan zon bekje uitkomt. Stel je voltmeter in op mV en stel de ruststroom na een minuut spelen af zonder muziek. Beide op 80mA zou moeten volstaan maar er zijn levendige discussies over de ruststroom te vinden. Het maakt eigenlijk niet uit welke waarde je instelt (wel een max natuurlijk) als je torren maar over het hele bereik in geleiding staan. Succes!


   
BeantwoordenCiteren
 alex
(@alex)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 14
Topic starter  

Goede dag mensen,
Ik kan jullie vertellen dat de boxen naar tevredeneid werken.
Deoorzaak an het resoneren en weg vallen van de bass is het pertinax aansluitplaatje van de spreekspeol geweest. De litze draden hebben mogelijk tegen het het chassis van de woofer sluiting gemaakt.
Ik dank u allen voor het door jullie gegeven support.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: