Hallo allemaal,
Leuk forum. Kijk er regelmatig op want ik heb ook nog het één en ander aan Philips spul (uit de goede tijd) staan en gebruik het nog elke dag. Jammer dat ze uit dat segment gestapt zijn. Ik zou zo weer nieuw spul van ze kopen als ze iets van mijn gading hadden.
Zo heb ik laatst mijn platenspeler (tegenwoordig heet zo'n ding een LP speler!) opgewaardeerd van een 677 naar een 777. Een smetteloos exemplaar van Marktplaats geplukt.
Helaas doet één ding het niet goed en dat zijn de snelheids-ledjes.
Alleen de linker brandt, en geeft dus aan 'slow'. Alleen een enorme zwier aan de draaischijf kan de andere 2 even doen oplichten. Zelf vanuit 45 toeren naar 33 terug schakelen geeft geen reactie van de andere ledjes. Dus een fout van tientallen procenten of meer. De snelheid van de schijf is wel goed. De goede snelheid wordt keurig bereikt met de 'pitch controls' in de middenstand.
Maak hem open dat zie ik een printplaat met de snelheidsregeling. Hierop zitten 3 potmetertjes waarvan 2 de veelzeggende bijschriften 33 en 45 hebben en 1 heeft geen bijschrift.
Nu komen mijn vragen:
- Zijn deze potmetertjes voor de sturing van de motorsnelheid (maar daar zijn ook al mijn 'pitch controls' voor)
of ter ijking van de ledjes (maar dan is de boel wel heel erg verlopen)?
- Of zijn ze voor iets anders? En waarvoor dient dat andere potmetertje?
Daar ik geen elektronicus ben, ga ik er niet aan draaien zolang ik niet weet wat ze doen. Misschien krijg ik ze nooit meer goed ingesteld.
- Of kan dit probleempje anders opgelost worden?
Heeft iemand misschien een oplossing voor mij?
Alvast bedankt,
Freek
[%sig%]