boxen vergelijking ...
 
Meldingen
Alles wissen

boxen vergelijking meeting 19 mei 2007

58 Berichten
11 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,311 Bekeken
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
Topic starter  

Beste mede MFB freaks,

Naast andere activiteiten hebben we ook dit jaar weer een boxenvergelijking op de agenda staan.

Het accent zal deze keer liggen op de digitale DSS-boxen 940 en 930 (geen MFB) versus de MFB boxen 544 en 587 en verder 545 versus 9819 (Marnix) en eventueel nog één andere grote passieve box. Wie kan er een grote box ter beschikking stellen, zelfbouw mag ook, gaarne dan contact met Herman of André opnemen.

Bij wijze van experiment willen we de boxen vergelijking dit maal in een andere vorm doen, namelijk "een zelfservice vergelijking". De gedachte hierbij is dat we in kleine groepjes van maximaal 10 mensen gedurende een half uur, een ieder in de gelegenheid willen stellen zelf de diverse boxen te kiezen en om te schakelen, en als daar behoefte aan is ook zelf de muziek te kiezen uit mijn cd samenstelling, of eigen meegebrachte cd's (op het laatste punt kom ik nog terug).

Het grote voordeel van deze methode is, dat dat de beoordeling een stuk gemakkelijker maakt, omdat je nu zelf het schakelmoment kiest en ook snel kunt terugschakelen en daardoor sneller tot een beoordeling kan komen.

Natuurlijk heeft deze methode ook zijn nadelen zoals;
a) Kortere tijd, waardoor je dus minder verschillende cd's kunt beluisteren
b) Organisatorisch is het veel lastiger om dit alles in goede banen te leiden
c) Een en ander vergt ook de nodige discipline van de deelnemers, want de volgende groep wil ook graag aan de bak komen
d) Ook al spreken we over "zelfservice" de hele operatie zal toch ingeleid en begeleid moeten worden en dan elk half uur opnieuw, en dat vergt een behoorlijke inspanning
e) Ik zie het dan ook als een experiment , want als het aantal deelnemers echt heel groot wordt, en dat kun je van te voren nooit insc hatten, dan moeten we wellicht het programma ter plekke aanpassen. Met deze mogelijkheid heb ik rekening gehouden, en organisatorisch kunnen we dit opvangen.

Ten einde een totaaloverzicht te krijgen van de reacties op de luistertest, hebben we een eenvoudig beoordelingsformuliertje gemaakt, met het verzoek dit tijdens de sessie in te vullen, zodat we later op het forum het resultaat op basis van de grootste gemene deler kunnen bekend maken.

Ik kom nog even terug op het punt eigen cd's meebrengen. Kortgeleden was er op het forum een discussie over de slechte kwaliteit van veel cd's (magere kwaliteit, te hoog uitgestuurd, distorsie etc.) Deze discussie was me uit het hart gegrepen. Niet voor niets heb ik op de vorige meeting bij de boxenvergelijking gezegd dat met de juiste apparatuur de techniek geen wezenlijk probleem vormt, maar dat het probleem steeds weer ligt bij het muziekmateriaal en dat ik noodgedwongen mijn toevlucht moest nemen tot nummers uit de jaren '80 en begin '90, omdat die in zijn algemeenheid beter zijn opgenomen. Met andere woorden, een bijdrage van jullie kant is zeer welkom, maar dan alleen de allerbeste kwaliteit cd's.

Rest mij nog iets te zeggen over de kwaliteit van de boxen zelf. Verleden jaar hadden wij wat problemen met de toegeleverde boxen ( 4 verschillende bronnen) waarbij bleek dat de 544 en 545 niet optimaal presteerden, en niet aan de specificatie voldeden. Deze keer heb ik alle MFB boxen van te voren ( en zo hoort het ook) gemeten en getest en waar nodig in orde gemaakt en opnieuw afgeregeld, dus geen verrassingen meer!

Het leek me goed jullie een beetje te informeren over de achtergronden, zodat jullie ook een beetje zien wat er allemaal achter de schermen gebeurd.

Tot ziens op 19 mei a.s. Groetjes Piet


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi Piet,

Ik vind het jammer dat ik geen vervoer heb anders was ik zeer zeker van de partij geweest en zelfs mét volledig gerestaureerde DSS930SE speakers en ook een paar goede CD's.

Misschien nog een tip voor mensen die demonstratie-CD's mee willen nemen: als je de beschikking hebt over digitale opname apparatuur (DAT, DCC, enz...) die voorzien is van digitale VU-meters dan kun je al heel veel ellende voorkomen door het gemiddelde geluidsniveau van de diverse CD's te onderzoeken, het moet zo rond de -12dB schommelen (voor digitaal is 0dB maximaal). Alles wat tegen de nul aan zit te "hinken" kun je thuis laten want dat deugt niet voor luistersessies.

De allerbeste CD die volledig digitaal (DDD) geproduceerd is, is mijns inziens nog steeds die van de Dire Straits - Brothers In Arms. Ik bedoel de originele van Philips uit de jaren '80 en niet al die geremasterde zooi van tegenwoordig. Pink Floyd - The Wall of Fleetwood Mac - Greatest Hits zijn ook super-CD's. Je moet wel de types uit de jaren '80 en '90 hebben want wederom die "moderne" kopieën kun je vergeten...

Ik wens jullie allemaal heel veel luisterplezier...

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

Ja klopt dig. remastered wordt tegenwoordig wel als tovermiddel genoemd.

Ja ik ben denk ook niet van de partij, tis ver weg uit de hoek voor mij helaas.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
Topic starter  

Beste movieman,
Ik vind het buitengewoon jammer dat je niet kunt komen.We hebben samen al een paar keer contact gehad via het forum, maar dan wil je ook wel eens elkaar persoonlijk ontmoeten. Ik kom via Breda maar zit tjokvol met apparatuur. Er moet toch een mogelijkheid zijn dat iemand je oppikt want ik zou ook graag de 930se eens willen beluisteren
Laten we hopen dat iemand zich aanmeld en dat het toch nog lukt.
In dat geval svp op tijd komen, want de zaak moet dan nog opgesteld worden en van te voren beluisterd worden.Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

De wonderen zijn de wereld nog niet uit hè?! 🙄

Anders volgend jaar wel joh! Die SE's doe ik toch voorlopig niet weg... 😈

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Ralphies,

Neem ff contact met me op.

Heb nog een zit vrij in m'n auto

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik ben wel benieuwd naar de uitslag van de test, ook al kon ik er zelf niet bij zijn.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
Topic starter  

Beste Jeroen,
Gisteren en vandaag moest ik me van de baas met andere"achterstallige dingen"bezig houden, zoals grasmaschine maken en troep van mfb meeting opruimen etc. maar vanavond begin ik er aan.Het is niet alleen de cjfertjes bij elkaar optellen,maar ook van commentaar voorzien en dat vraagt iets meer tijd. Het komt er aan!

Vond het erg jammer dat je er niet bij kon zijn. Ik heb trouwens meer mfb freaks gemist,die toch op de meeting waren. Ik begrijp best wel dat je eigen "standje" bezet moet blijven en dat je niet zomaar kunt weg lopen. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

@Piet wrote:

Het is niet alleen de cjfertjes bij elkaar optellen,maar ook van commentaar voorzien en dat vraagt iets meer tijd. Het komt er aan!

Piet, ik kan niet wachten op de uitslag! SPANNEND!!! Mag toch wel aannemen dat je zonder vooroordeel de uitslag gaat verwerken 😉 !!! Neem de tijd ervoor en we zullen de uitslag vanzelf wel zien verschijnen!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Doe het maar rustig aan 😉

Jammer inderdaad maar kwam omdat ik vrij vroeg was en helemaal die inschrijving die er was voor de luistertest gemist heb. Ik dacht eigenlijk dat er nog een test kwam, maar dat was niet zo.

Nou heb ik de DSS vroeger wel eens gehoord, en mij viel toen de diepte op die de muziek had. Je kon als het ware de muzikanten plaatsen. Ik weet niet of dat te maken heeft met fase, maar ik heb zo'n soort geluid alleen op de DSS gehoord. Het laag viel me toen wat tegen.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
Topic starter  

Beste meneer Wijers,

Dit klinkt een beetje formeel, maar ik ken je voornaam niet.
Je kunt van mij van alles verwachten en ik ben voor een heleboel dingen in, maar manipuleren is er bij mij niet bij. Maar ik heb natuurlijk wel een eigen mening en die zal ik,voor zover die afwijkt van de grootste gemene deler wel in mijn commentaar kenbaar maken Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

@Piet wrote:

Beste meneer Wijers,

Dit klinkt een beetje formeel, maar ik ken je voornaam niet.
Je kunt van mij van alles verwachten en ik ben voor een heleboel dingen in, maar manipuleren is er bij mij niet bij. Maar ik heb natuurlijk wel een eigen mening en die zal ik,voor zover die afwijkt van de grootste gemene deler wel in mijn commentaar kenbaar maken Groeten Piet.

Ton is de naam! 😉
En ik had ook niet anders verwacht, dan dat je het eerlijk zou laten verlopen! Maar het had toch gekunne, immers zit je ziel in die MFB's!!! Maar we zullen zien wat de uitslag zal brengen, neem er iig de tijd voor! Succes ermee!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Ik krijg de indruk dat het niet zo gezellig was daarzo... 😯

P.S.: ik heb lekker de DSS930SE hehehe. 😈

LOL 😆


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@m0vieman wrote:

Ik krijg de indruk dat het niet zo gezellig was daarzo... 😯

P.S.: ik heb lekker de DSS930SE hehehe. 😈

LOL 😆

Stanger dat je bent 😈 😉 😀


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Ja en dan moet jij ook nog ff pushen hè A'dammertje! 👿

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL 😈


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 4
Deel: