boxen vergelijking ...
 
Meldingen
Alles wissen

boxen vergelijking meeting 19 mei 2007

58 Berichten
11 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,312 Bekeken
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
Topic starter  

Bij de derde luister sessie was er een meneer die opmerkte dat het stereobeeld van de dss930 veel beter was dan dat van de mfb boxen.
Of hij dat daar had geconstateerd of thuis heb ik vergeten te vragen. Ik vermoed thuis want bij deze opstelling lijkt me dat toch moeilijk. Dat is ook de Reden waarom ik het stereobeeld niet op het beoordelingsformulier heb opgenomen. Ik heb toen geantwoord dat ik me dat op akoestische gronden moeilijk kon voorstellen,want de 930 heeft geen specifike middentoner en het hele belangrijke middengebied moet nu door de 2e woofer worden weergegeven en is daar in feite niet geschikt voor. Echter na de meeting heb ik van meerdere freaks gehoord,dat zij ook vinden dat het st beeld beter is. Ik heb deze zelfde box samen met de 940 bij de voorbereiding 2 keer een uur thuis beluisterd en heb dat naar eer en geweten niet kunnen vaststellen. Maar pas op, dat wil niet alles zeggen, omdat ik gezien de relatief grote verschillen in het midden gebied en ook wel in het laag me daar voornamelijk op heb geconcentreerd is het mogelijk dat je andere effecten als het ware in de percepsie niet of onvoldoende mee neemt. Het zou mogelijk zijn dat de isofase tweeter voor de frequenties boven 5000 Hz daar wel degelijk een rol in speelt. Eerlijk gezegd ik weet het niet, maar ik vind wel dat we dit serieus moeten uitzoeken, wellicht aan de hand van twee andere exemplaren bv.de se uitvoering. Als het inderdaad waar zou zijn dan moet er recht worden gedaan aan deze box. Ik zal me beraden hoe we dit moeten aanpakken en organiseren, want ik beschik niet over deze boxen, wel over de vergelijkings appatuur. Daarna moet het resultaat op het forum bekent gemaakt worden. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Hobby wrote:

@Takes wrote:

Voor de goede orde, ben een mfb leek en ken de typenummers niet. Was die box waar iedereen incluis mijzelf zo enthausiast over waren nu een 544 of578?

Naar mijn idee de 544, ik vond dit de best klinkende.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Hobby wrote:

@Takes wrote:

Voor de goede orde, ben een mfb leek en ken de typenummers niet. Was die box waar iedereen incluis mijzelf zo enthausiast over waren nu een 544 of578?

Naar mijn idee de 544, ik vond dit de best klinkende.

Bedankt voor je reactie met betrekking tot het typenummer.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
Topic starter  

Op de meeting is in een van de sessions het rumble filter in de 587 ter sprake gebracht. In het lp tijdperk had dat filter een duidelijke functie, maar nu ben ik het met de spreker eens (he vervelend dat je de namen van de mensen niet kent, moeten we de volgende keer met badges oplossen) dat we dit in het digitale tijdperk niet meer nodig hebben.
Of dat filter grote invloed heeft op het lage laag weet ik nog zo net niet. Onlangs heb ik bij zes 587's gemeten dat het maximum van de mfb terugkoppeling ligt bij 40 Hz en daarna af neemt maar nog goed werkzaam is bij 30Hz. Ik denk dat je toch voorzichtig te werk moet gaan met het circuit te wijzigen, want dat kan ook ongewenste effecten te weeg brengen. Alleen met meten kun je daar achter komen. Ik laat in elk geval de mijne zoals ze zijn, Bovendien moet je je afvragen of dat in een gemiddelde woonkamer echt effect sorteert. Laat eens horen of het lukt. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Dre
(@dre)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 14
 

Beste Piet,

Ik was nog niet geregistreerd op het forum maar zag je opmerking over "de meneer tijdens de 3e sessie". Dat was ik dus; leuk overigens dat zo'n korte onschuldige opmerking al direct heftige reacties teweeg bracht.

Om mijn opmerking even duidelijk te plaatsen : ik ben (nog-) geen bezitter van zowel MFB als DSS (hoewel ik een jaar of 30 geleden zowel de 532 als de 544 in huis heb gehad); deze constatering was puur gebaseerd op wat ik daar hoorde en dan nog specifiek niet op het stereobeeld in de breedte maar vooral op diepte. Hoe dat komt, geen idee. De ruimte, de opstelling, het feit dat er veel speakers in 1 ruimte staan, de plaats waar ik zat, of misschien toch de snelheid van de tweeter uit de 930 ?

Mijn overal indruk was dat de 544 erg "enthousiast" klinkt en zoals je zelf al een beetje aangaf : wat het eerst opvalt kan ook wel het eerst gaan vervelen. Aan de andere kant : ik zou 100 kunnen worden met een setje 544's. Mijn winnaar was duidelijk de 587 (wat mij betreft het beste compromis tussen het strakke MFB laag en het wat neutralere - een ander zou kunnen zeggen saaie- karakter van de 930) en daar ben ik dus nu naarstig naar op zoek.

Ik was best onder de indruk van het feit dat een concept uit die tijd nog steeds zo goed mee kan (ik denk zelfs dat de MFB's heel veel duur spul van tegenwoordig zo maar naar huis spelen, zeker gezien de huidige prijzen). Waarom ik ze toen ooit heb weggedaan, geen idee...........

Iemand een paar 587's beschikbaar ??


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
Topic starter  

Beste mede mfb freaks,
Ik heb op het forum uitgelegd waarom ik afgezien heb van het maken van een analyse van de uitslag. Nu ben ik benaderd door een aantal mfb freaks om me te bewegen dit toch te doen. Ben daarvoor gezwicht en zal het dus doen. Wat mij betreft discussie gesloten en zand er over. Geef me even de tijd om een nieuwe opzet te maken. Bedankt voor het begrip,Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@Piet wrote:

Beste mede mfb freaks,
Ik heb op het forum uitgelegd waarom ik afgezien heb van het maken van een analyse van de uitslag. Nu ben ik benaderd door een aantal mfb freaks om me te bewegen dit toch te doen. Ben daarvoor gezwicht en zal het dus doen. Wat mij betreft discussie gesloten en zand er over. Geef me even de tijd om een nieuwe opzet te maken. Bedankt voor het begrip,Groeten Piet.

Bedankt Piet,

Ik had er niet zo veel behoefte aan, maar nu het er komt lijkt me dat zeer interresant. Deze speaker leek is behoorlijk bijgepraat vorige week tijdens Klasswaal.

Nogmaals

bedankt

Groeten

Sijbrand


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
Topic starter  

Beste Dre,
Heel erg bedankt voor je reactie. Het is me een stuk duidelijker geworden. Jeroen (Zapper) heeft exact de zelfde opmerking gemaakt. Hij ervaart het ook als diepte en niet in de breedte.Vandaar ook mijn opmerking dat ik me dat uit akoestisch oogpunt met deze speaker bezetting niet goed kon voorstellen en zeker niet bij die opstelling. In mijn mail op het forum heb ik al aangekondigd dat we dit serieus moeten onderzoeken om ook recht te doen aan deze box. Ja ik had al een beetje laten doorschemeren dat 544 iets te optimistisch is in het midden gebied, maar ik moet toegeven dat dat bij veel cd's toch wel lekker klinkt.maar zuiver akoestisch gezien is 587 beter en op de long run rustiger en minder vermoeiend. Ik kom hier bij de uitslag die ik nu toch ga doen nog op terug. Wat betreft aanschaf 587 neem eens contact op met Herman v.Eersel via info@mfbfreaks.nl ,hij zal je vast wel kunnen helpen. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@Dre wrote:

...ik denk zelfs dat de MFB's heel veel duur spul van tegenwoordig zo maar naar huis spelen, zeker gezien de huidige prijzen...

Hoi,

Ik ken je welliswaar niet persoonlijk, maar toch een reactie...

In de jaren '60, '70, '80, en '90 was Philips een nogal exclusief Nederlands merk (lees: een familiebedrijf met hart voor hun zaak) waarbij o.a. service, en het audiofiele gehalte van apparatuur zeer hoog in het vaandel stond. Zeer veel ontwikkelingen op audiovisueel gebied komen uit eindhoven, ik ben zelfs de mening toegedaan dat de "heren" bijna alles uitgevonden dan wel verbeterd hebben: de cassette, dcc, cd, dvd, video, noem het maar op... Er is NIKS op te noemen waar Philips in de goede oude tijd geen handje aan heeft gehad. Helaas er is het één en ander veranderd onder de enorme druk van enerzijds concurrentie en anderzijds het management en de geldgierige aandeelhouders van het bedrijf. Service bestaat niet meer, reserveonderdelen worden niet of nauwelijks meer geproduceerd en kwaliteit... Uit China en Polen...? Dat kun je vergeten!!! Prul is het allemaal, gedoemd om binnen 2 jaar (na het verstrijken van de fabriekgarantie) kapot te gaan... Centen moeten rollen en de industrie moet draaien. De tijden van MatchLine TV's die 20 jaar meegingen of onverwoestbare MFB's die zijn helaas pindakaas voorbij.

Het is nu eenmaal niet anders. We leven in een rare tijd...

@ Piet: That's the spirit my man! πŸ˜€

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
Topic starter  

Beste movieman,

Ik moet je in dit geval helaas gelijk geven, maar het is niet anders. Of het in die tijd de schuld van de aandeelhouders is geweest is de vraag.
Vaandaag ligt dat wel even anders. Ik denk inderdaad dat de concurrentie uit japan in die jaren een grote rol heeft gespeeld en het feit dat de Europese industrie qua lonen veel te duur was. Wellicht heeft het ook te maken gehad met productie methoden, kijk maar eens naar de auto industrie,die heeft een complete metamorfose doorgemaakt.
zoals robots , het door elkaar produceren van verschillende typen op één band, toeleverings systeem van onderdelen etc. Natuurlijk waren er bij ons nog wel andere oorzaken maar daar wil ik me op het forum liever niet over uiten, ook al is het 22 jaar geleden dat ik met pensioen ging.
Philips is altijd een fantastisch bedrijf geweest en ik heb er met heel veel plezier een kleine 40 jaar gewerkt en heel veel geleerd. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Dat is het nu nog steeds πŸ˜‰

Wat betreft het hifi-gebeuren uit de jaren 70 80 en 90. Ook toen had je verschillende prijsklasses. Wat wij nu nog hebben/verzamelen is het high-end spul van toen. Dat zie je ook voor wat betreft japanse merken, het exclusieve spul wordt nu nog verzameld, maar alle doorsnee stereo-setjes daar staat marktplaats tjokvol mee, en is weinig meer waard.

Philips heeft altijd wel mee willen doen in het hogere audio-segment, maar werd toch niet als high-end merk gezien. Marantz wel.

Wat je tegenwoordig ziet is dat mensen snel tevreden zijn met een stereoset, als ie maar goedkoop is. Maar daar mag je de oude high-end spullen niet mee vergelijken. De merken als Denon en zo zijn er nog steeds, en de prijzen en kwaliteit is nog steeds vergelijkbaar met hetgeen vroeger voor die prijs gemaakt werd. En ook toen al, kwam het uit het verre oosten: de 080-serie, de AH186/386, de FA8xx en FA9xx, de 109/209/309 set allemaal japan. Voor echte nostalgie uit Nederland moeten we verder terug, de vissenogen en zo.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Beste Piet en Zapper,

Lees deze bijdrage van mij maar eens... ik ben in het verleden voor een bedrag van FL 1.000,- gigantisch de boot in gegaan met Philips. Dit voorval heeft bij mij definitief de deuren gesloten voor wat betreft dit bedrijf. Het spijt me maar ZO ga je niet met klanten om die apparatuur in huis hebben met een waarde waarvoor normale mensen zich een middenklasser kopen.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

@m0vieman wrote:

Beste Piet en Zapper,

Lees deze bijdrage van mij maar eens... ik ben in het verleden voor een bedrag van FL 1.000,- gigantisch de boot in gegaan met Philips. Dit voorval heeft bij mij definitief de deuren gesloten voor wat betreft dit bedrijf. Het spijt me maar ZO ga je niet met klanten om die apparatuur in huis hebben met een waarde waarvoor normale mensen zich een middenklasser kopen.

Groetjes. πŸ˜‰

Deel je mening dat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp waarom niet eens meer info en handleidingen van zeg maar top apparatuur van flips van zeg maar 5 tot tien jaar geleden op hun site te bekijken is. Zelfs niet van de topspullen. Andere audiomerken doen dat vaak wel en dat is jammer.

Maar ja, net als een mooie, intelligente en elegante vrouw, hoewel ook moeilijk en weerbarstig, ze laat je niet los πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 4 / 4
Deel: