Pas uit je dak bij ...
 
Meldingen
Alles wissen

Pas uit je dak bij honderd decibel...

7 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
610 Bekeken
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
Topic starter  

Discopubliek vraagt om harde muziek maar kent nauwelijks de risico’s
Oren die blootstaan aan ‘oerend harde’ – harder dan 80 decibel – muziek kunnen onherstelbaar beschadigd raken.
„Maar zelfs bij honderdnegen decibel zie je ze hun hoofd in de boxen steken.”
Rotterdam, 20 nov. Bij de ingang van discotheken hangen ze steeds vaker: bordjes met de waarschuwing dat de
muziek harder gaat dan honderd decibel. Maar niet alleen in disco’s staat de muziek hard. Evenementen, een
bruine kroeg en mp3-spelers: geluid is overal. En bijna overal hard – steeds harder, om precies te zijn.
En dat heeft gevolgen. Steeds vaker, zegt audioloog Jan de Laat van het Audiologisch Centrum van het Leidse
UMC, krijgt hij jongeren met gehoorschade in zijn praktijk. „Het is een duidelijke trend.”
Daarom komt de Nationale Hoorstichting binnenkort met een online ‘o orcheck’.
Verschillende bekende Nederlanders lenen hun stem aan de ‘ch e ck ’. Rappers Lange Frans en Baas B hebben
vorige week als eersten hun stemmen laten opnemen.
In natuurkundige termen is geluid een kleine, snelle schommeling in atmosferische druk. Nul decibel is de
gehoordrempel.
Bij 130 decibel ligt de pijngrens. Maar geluid is óók: een trillend middenrif, vibraties in je onderbuik, je gevoelens
uiten. En dat kán zachtjes, maar móét soms gewoon keihard.
Ongeacht de gevolgen.
Hard geluid, en harde muziek dus ook, beschadigt de duizenden minuscule haartjes in het oor die geluid omzetten
in signalen naar de hersenen. Het gevolg is: gehoorschade – doofheid. Hoe merk je dat? Audioloog Jan de Laat
noemt een aantal symptomen.
Zo is er de fluittoon in het oor, ’s nachts in bed na een concert of discobezoek.
Na één of twee dagen is die toon meestal weer weg. Maar hoe vaker die fluittoon voorkomt, hoe langer het duurt
voor hij weer verdwijnt. Tot het moment dat de toon helemáál niet meer weggaat: een permanente fluit in je
hoofd. Een ander symptoom is overgevoeligheid voor geluid. De Laat: „Dan vraag je na afloop van een avondje
stappen op normale toon hoe het met iemands gehoor is en krijg je als reactie: man, schreeuw niet zo!”
Jan de Laat begon met collega’s van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam een jaar geleden een
onderzoek naar de ‘geluidsbeleving’ en ‘geluidsblootstelling’ van jongeren. Dit gaat met behulp van een
geavanceerde geluidmeter die in een PDA (een personal digital assistant, ook wel palmtop) is gestopt. Elke twee
uur zendt die PDA zijn gemeten data naar een centrale computer.
Die maakt er een continu plaatje van de geluidsterkte in de omgeving van de drager van de palmtop van. Het
onderzoek zal vier jaar in beslag nemen, maar een aantal zaken is nu al duidelijk. De Laat: „Metingen direct na een
event laten zien dat dan ongeveer 70 procent klaagt over oorsuizingen.” Zorgwekkende cijfers vindt De Laat. „Van
die 70 procent zijn bij 60 procent die suizingen de volgende dag over. Tien procent heeft blijvend last van
oorsuizingen.” Maar ja, zegt hij, „ze zeggen: ach, het hoort erbij, die suizingen zijn vervelend maar ik wil de bass
in mijn buik wel blijven voelen.”
En het publiek krijgt wat het wil. Deejay Gilton Franklin, vijftien jaar in het vak en zelf in principe voorzien van
oorbescherming: „Deejays willen mensen los krijgen en zetten de schuif vol open: wakker worden!”
Ook Hans van derWaal, ‘senior medewerker geluid’ bij DCMR Milieudienst Rijnmond, vindt dat het publiek „zélf
vraagt” om harde muziek. Hij vertelt over de Dance Parade in Rotterdam, waar zijn dienst een paar jaar geleden
metingen uitvoerde. „Vlak bij de geluidwagens, die in een kring om het publiek heen stonden, gaf de geluidmeter
ruim honderd decibel aan. Daar ging iedereen uit zijn dak. In het midden van de ring was het niveau
vijfennegentig decibel. Daar was geen mens te bekennen.”
De Milieudienst Rijnmond meet alleen de overlast voor omwonenden: daar zijn de voorschriften op gebaseerd.
Voor wat in disco’s gebeurt, bestaan geen regels – a l t h a n s, niet voor het bezoekend publiek. Personeel wordt
wél door de wet beschermd.
Van der Waal heeft de indruk dat discotheken de grenzen van het toelaatbare voor omwonenden opzoeken. Dus:
hoe hard kan de muziek zonder de buren te storen? Overtredingen worden opgelost door betere isolatie, niet door
de muziek zachter te zetten.
Deejay Gilton Franklin beaamt dat: „Soms draai je in een kleine tent met een geluidsinstallatie die geschikt is voor
een ruimte die twee keer zo groot is.” En die gaat tóch vol open, omdat dat goed klinkt.
Volgens Franklin gaat de schuif nu tot het maximum, „waar het vroeger tot 80 procent ging”. Geluidmeter Hans
van der Waal speculeert: „Vroeger was trance groter, nu is het hard style. Dat is stevig beuken.” Van der Waal
meet wel eens een gemiddelde waarde van honderdnegen decibel, „en dan nóg zie je ze hun hoofd in de boxen
steken”.
Wordt het geen tijd voor actie? De Nationale Hoorstichting, zegt Jan de Laat, tevens bestuurslid van de stichting,
heeft al eens bij de overheid aangeklopt. Maar dat gaat langzaam.
De subsidie voor het onderzoek dat hij nu doet bijvoorbeeld, is het gevolg van Kamervragen uit 1999. De Laat: „Ik
denk wel eens: verdorie, waarom dringt nou niet door wat er speelt?” Maar hij steekt ook de hand in eigen
boezem. Wij kunnen, zegt hij, „blijkbaar niet met alle collega’s samen zeggen: en nú moet er iets gebeuren.”
DCMR Milieudienst Rijnmond stuurde op 11 augustus een brief naar de ministeries van Volksgezondheid, VROMen
Sociale Zaken.
Onderwerp: gezondheidsrisico’s binnen discotheken door hoge geluidsniveaus.
Vooruitlopend op een reactie op de brief, die tot dusver is uitgebleven, zegt een woordvoerder dat
„overheidsmaatregelen pas worden genomen na gedegen onderzoek”.
Dat onderzoek wordt nu verricht door Jan de Laat in Leiden met het AMC in Amsterdam en, daarnaast, aan de
Erasmus Universiteit Rotterdam. De resultaten van de onderzoeken worden niet vóór 2009 verwacht.
Een mogelijke landelijke voorlichtingscampagne komt er niet eerder dan in 2008.
Een wettelijke beperking van het geluidsniveau in disco’s, ook een mogelijkheid, is géén oplossing, denkt De Laat:
„Iets soortgelijks is in Frankrijk mislukt.” De audioloog wil vooral meer voorlichting, liefst al op de basisschool. De
Nationale Hoorstichting wacht daarom niet op de overheid, maar begint binnenkort met een eigen campagne.
De 21ste eeuw, zegt Jan de Laat, wordt de eeuw van de communicatie, „maar nu al verpest de komende generatie
uit onwetendheid voor zichzelf een belangrijk communicatiemiddel als het gehoor .” De Laat: „Ik heb geregeld
iemand op mijn spreekuur, vijfentwintig jaar oud, die verzucht: als ik vijf jaar terug wist, wat ik nu weet...”
Voor meer informatie en de mogelijkheid het gehoor te controleren: www. oorcheck.nl
Regels voor personeel
De Arbodienst heeft geluidsregels opgesteld voor met geluid werkend personeel.
Vanaf een gemiddeld geluidsniveau van 80 dB(A) – de aanduiding (A) staat voor een correctie van het
geluidsniveau naar hoe het menselijk oor geluid ervaart – is de werkgever verplicht gehoorbescherming
beschikbaar te stellen. Ook moet hij de werknemer voorlichten over de gevaren van te hoge geluidsniveaus.
Vanaf gemiddeld 85 dB(A) moet de werknemer de gehoorbeschermers ook in doen.
Wie jonger dan 18 jaar is, mag niet werken op plaatsen waar de dagelijkse blootstelling 85 dB(A) of hoger is.
Bij blootstelling van 8 uur per dag ontstaat bij een gemiddeld niveau van 80 dB(A) een gezondheidsrisico. Met elke
stap van 3 dB(A) omhoog halveert de aanvaardbare blootstellingsduur; 83 dB(A) kan vier uur lang zonder risico,
86 dB(A) twee uur, enz.
Een niveau van 101 dB(A), niet ongewoon in een disco, is zonder gehoorbescherming nog geen vier minuten
toegestaan.

Bron: NRC, december 2006


   
Citeren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo André en mede freaks,

Quote"Pas uit je dak bij 100 decibel"Quote

Een prima gedachte en initiatief om dit onderwerp nog eens onder de aandacht te brengen,want ook wij freaks bezondigen ons [vooral als vrouwlief even niet in de buurt is] om eens lekker die kraan open te draaien en echt uit je bol te gaan. Dat is gewoon een heerlijk gevoel!

Maar goed is het natuurlijk niet. Als je het dan toch doet, doe het dan niet te lang, bv. gedurende één of twee tracks en daarna weer terug naar normaal niveau. En wat klinkt het dan lullig, kijk en daar schuilt nu juist het gevaar, want je hebt dan weer de neiging de zaak op te draaien.

Daarom moet je bij een boxen vergelijking ook nooit op een te hoog geluids niveau beginnen. Beter is gedurende de sessie het niveau heel langzaam iets op te voeren.maar vooral niet teveel anders kun je op een gegeven moment door vermoeidheid niet meer juist beoordelen.

Thuis luisteren is toch nog wat anders dan in een discotheek, want daar draaien ze inderdaad op niveaux die 'gemiddeld' tegen de 110 db aan liggen. Ik zeg "gemiddeld",want er schuilt nog een veel groter gevaar.
Om die hoge geluids nivaux ook in het hoog in grotere ruimte te kunnen bereiken worden veelal hoorns toegepast. Die hoorns bundelen nogal, met als gevolg dat de geluids druk in die straal [afhankelijk van de soort muziek]nog veel hoger kan zijn. En juist die hoge tonen geluidsdruk is killing voor onze oortjes!

Gezien de ernst van de zaak zou wettelijk ingrijpen hier zeer zeker op
z'n plaats zijn. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
 

Helemaal eens met de stellingen over gehoorschade. Ik betreur het nog steeds dat ik in de 70'er jaren live bands heb bezocht met harde schelle muziek waarbij je oren na gebruik nog een fluitconcert van afkeuring gaven...

Mijn simpele remedie is nu dat ik bij de Praxis oordopjes haal (of nog beter professionele oordopjes) koop eh voila het geluid is goed genietbaar. Niet zo sexy maar op de lange duur behoud je de mogelijkheid om van muziek te blijven genieten.


   
BeantwoordenCiteren
 Elzo
(@elzo)
Trusted Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 52
 

Dan kan ik hier nog wel even iets aan toevoegen.
Ik heb in diverse bands gespeeld. Bijna al m'n oud-collega's hebben nu gehoorproblemen. Ik heb zelf vaak noise-limiters in m'n oren gedaan, dus bij mij valt het wel mee.
Dus er wordt hier dus beslist geen onzin verkondigd !!!!


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo mede freaks,

Over doof gespoken!

Door mijn werk kwam ik destijds regelmatig in allerlei studio's Zo was ik een keer in de Phonogram studio in Hilversum. Het zal omstreeks 1975 geweest zijn. [de oude studio nog ,dus niet de Wisseloord studio]. Ik had twee 545 in de controle ruimte neer gezet en ook maar eens 2 stuks in de studio zelf en die stonden naast 2 Jbl's met hoorn luidsprekers. Er was een opname gemaakt van een band en het was de gewoonte dat de band leden even terug luisterden naar wat ze net hadden gespeeld. Ik zet die 545's aan en wel op een niveau van dik 100 Db. [110 Db op 1 meter was maximum]. Ik zie door de ruit een [bekende] artiest gebaren maken terwijl hij naar de controle ruimte toeloopt en in de deuropening roept: he Piet zet dingen is een beetje aan, want ik hoor ze bijna niet.

Daar was geen kruid tegen gewassen, Ik heb niet eens geprobeerd het niveau nog een paar Db op te schroeven,maar meteen over geschakeld op de jbl's, die in de as gemeten op hun sloffen 130 db konden produceren. Gewoon dodelijk. Een duim omhoog en een brede grijns was mijn beloning. Over doof gesproken. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ik denk spontaan aan Peter Koelewijn 😛


   
BeantwoordenCiteren
 Elzo
(@elzo)
Trusted Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 52
 

Piet,
Muzikanten zijn een apart slag volk.
Ze willen zichzelf allemaal graag horen, vandaar.
M'n beste vriend had een goeie truck: Hij zette z'n volumeknop op z'n Strat. 1/4 open. Elke keer als de mix hem downde draaide hij er weer iets bij.
Ik heb nog wel een nieuwe vette JBL E120 te koop, die waar ze allemaal mee beroemd zijn geworden.
Kun je mooi meedoen !
Groet, Elzo


   
BeantwoordenCiteren
Deel: