Meldingen
Alles wissen

22RH457 hoe werkt de pass radiator?

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
877 Bekeken
(@thespeed)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Al een tijd heb ik 22RH457 speakers.
Ze bevallen me goed alleen begrijp ik weinig van het systeem.
Er zit een soort van woofer in die net andersom beweegt dan de normale woofer. Volgens een plaatje op de achterkant van de speaker is dit een pass radiator. Naja hieronder wat plaatjes van 1 van de speakers.
Weet iemand toevallig hoe dit systeem precies werkt?




   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

hoe het geluidstechnisch precies werkt weet ik niet, maar de "pass radiator" is voluit een passieve radiator.

dat is gewoon een luidspreker (woofer) maar dan zonder spoel en magneet.
die kan dus ook niet aangesloten worden. πŸ˜›

dat hij precies andersom beweegt is niet moeilijk te verklaren: dat komt natuurlijk door de (lucht)volume verplaatsing in de box als de echte woofer (die met die twee draadjes) beweegt.

gaat de onderste naar binnen moet de lucht ergens heen, en het makkelijks gaat dat door de passieve radiator die dan door de luchtdruk verhoging naar buiten komt.
en vice versa.

je krijgt wat meer laag hierdoor, ik heb wel eens gehoord dat het een beetje vergelijkbaar zou zijn met een bass reflex poort, maar er zijn hier veel meer knappe koppen die daar echt iets over kunnen zeggen.

ik heb veel liever zo'n box met een extra passieve radiator dan een gewone drieweg want het klinkt goed 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@thespeed)
Active Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Het klinkt zeker niet verkeerd.
Voor een slaapkamer komt er goed genoeg geluid uit en je hebt genoeg over om zo af en toe flink hard te knallen πŸ˜‰
Het valt me wel op dat er een enorme bas uit komt en een best lange bas.

Maarja speakers die je voor mijn gevoel niet snel tegen komt (qua geluidskwaliteit dan).
Of je moet flink wat betalen πŸ˜‰
Deze speakers heb ik trouwens van mijn vader gekregen die ze nieuw heeft gekocht toen hij nog wat jonger was. Zien er nog goed uit alleen wat gebruikerssporen maarja dat heb je met speakers van zo'n leeftijd πŸ˜›

Maar weten anderen dr misschien nog wat meer van?.
Ik ben benieuwd


   
BeantwoordenCiteren
(@zwaag)
Trusted Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 63

   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

In een ander topic heb ik onderstaande gegevens al eens beschikbaar gesteld.

Hier vind je in eenvoudige bewoordingen enige uitleg.

Dit komt uit hobbyscoop 30 december 1979.

Groeten,

HOB


   
BeantwoordenCiteren
Deel: