Meldingen
Alles wissen

22RH457 - zuiverheid spraak

13 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
679 Bekeken
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Ik heb sind mijn jeugd de 22RH457.
Enige jaren geleden de bipolaire elco's vervangen en sindsdien leek het allemaal als vanouds.

Echter ik heb het idee dat bij spraak van bv tv/radio het geluid wat nasaal danwel/ook niet helemaal zuiver klinkt.

Gisteren als test een van de de squakers (ad211/8ohm versie) vervangen en het is er niet slechter van geworden, maar ik blijf het idee houden.

Kan het zijn dat de woofer dit veroorzaakt? Of ligt het gewoon aan mijn oren? De boxen zijn nu zeker zo'n 30 jaar oud. Op zich natuurlijk al een prestatie.

De nieuwe bipolaire elco's zijn verder van het normale soort (reguliere onderdelen), geen dure fratsen van tienjes per stuk. Nou weet ik niet of er vroeger topkwaliteit ingestopt is....en of het uberhaupt wat uitmaakt.

Graag jullie advies.

Kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om ze te vervangen. Hoe mooi (op het oog) de moderne zuilspeakers tegenwoordig ook zijn.

Alvast dank !!

Ron


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Het is natuurlijk lastig om het zo te beoordelen, maar ik weet wel dat je boxen veel minder achteruit gegaan zijn dan de geluidskwaliteit van de zenders. ( en wellicht van je oren πŸ™ )

De beste tests zijn nog altijd goed opgenomen cd's met zangstemmen.

De zenders van tegenwoordig werken met heel andere technieken. Ik weet er het fijne niet van ( iemand ❓ ❓ ) , maar compressie is tegenwoordig het toverwoord. Zoveel mogelijk stations op een antenne, zo weinig mogelijk overbodige dynamiek.

Als je met bezuinigen 50 % op de kosten bespaart terwijl je slechts 5 % klanten kost (luisteraars in dit geval) ben je goed bezig 😑

Wat met radio soms helpt is je radio in mono zetten. Eventuele hinderlijke verschillen tussen links en rechts worden dan deels teniet gedaan.

Natuurlijk kan de woofer ook wat bijgeluiden geven, maar als je dat in je herinnering niet had zou ik de fout in elk geval niet in je boxen zoeken.

Maakten de nieuwe elko's echt uit ? En ... was het na vervanging beter, slechter of enkel "anders"

Over het gebruik van componenten in scheidingsfilters is veel geschreven en te vinden. Voorwaarde voor beoordeling is wel een zuiver en neutraal signaal. Zuiver is het belangrijkst. Een signaal wat kwa frequentie niet helemaal vlak loopt is niet zo'n ramp : daar wen je aan. Vervorming is erger.


   
BeantwoordenCiteren
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Herman,

Of de Elco's echt het verschil maakten weet ik niet. Had ergens gelezen dat die na verloop van zoveel jaren wel eens van capaciteit veranderd konden zijn en heb ze toen maar vervangen. Ik moet zeggen dat ik daarna met ook wat dikkere kabel eraan, dus niet meer de standaard dunne lichtsnoer, het echt wat pittiger klonk. Dus ik was er wat jaren geleden echt weer tevreden mee. Maar het kan ook 'tussen de oren zitten'.

En ja ik moet zeggen ik heb het met tv/radio. Een goede cd heb ik nog niet kunnen betrappen op het effect. Denk dat je qua oorzaak zeker een bron hebt gevonden in het aangeboden signaal. Alhoewel de smooth jazz internetradio stations erg mooi klinken.

Ik denk dat ik nog het meeste weg ben van het geluid van de bas in deze boxen. Ben helemaal weg van Stanley Clarke en als ik dat hoor op mijn boxen tja....daar kan geen box van 4000 Euro tegenop.

Zou het nog nut hebben om de box van wat demping te voorzien volgens mij zit er nu wat glaswol in de kast.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

hallo

klinkt het vooral bij praten als slissen ?

ik heb dit ook gehad , en na veel gezoek bleek het cai signaal te zwak te zijn , ik kwam aan een tuner met een ingebouwde db ontvangstmeter
en kwam erachter , dat er maar 42 db antennesignaal opstond
en vooral bij lage tonen bij praten sliste het nogal .
vaak gedacht aan de tuner en aan de versterker .maar dit was het niet
dit komt vaak door te veel aansluitingen in huis zonder signaalversterker .
( meer dan 2 ) ook garandeert de upc of essent 2 aansluitingen van 2x 5meter of een van 10 meter kabel , ook is vaak is de antennekabel verouderd .
( jaren 70 en 80 ) en dan is het wel beter om er nieuwe aan te maken .
het ontvangst is het beste als er tussen de 56 en 62 db opstaat .
ik had een caiversterker over en ertussen gedaan , en weg was het probleem . ( wel in de hoofdaansluiting zetten )

ook met computermodems op de cai zorgt dit voor problemen
als die te ver van de ingaande ( groene )kabel zitten ( splitters ) dan wil
vaak de email langzaam verzenden


   
BeantwoordenCiteren
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Nee het is het geen s-lissen. Het is echt meer een onzuiverheid. Hoe leg je zoiets uit....want het is niet altijd te horen. Het lijkt wel een specifieke frequentie/combinatie waarbij het opvalt.
En dan bij tv/radio gebruik.

Ik denk er even over hoe ik dit uitgelegd krijg....


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

nee klopt , het was niet bij alle nummers en spraak
maar vaak wel bij slecht weer , en soms leek het wel of er
een plaat werd opgezet bij de radio ipv een cd, het klonk als ritselen .
en vooral bij de stukken waar een bepaald soort laag inzat .
ook bijna altijd waren het dezelfde nummers waar je het hoorde .
maar als je tv en radio naast elkaar staan , en je hebt sneeuw in je tv beeld
( op analoog cai beeld ) dan heeft je radio het ook ,maar dan
zoals je het nu ervaart , heb je onlangs toevallig bijv digitale tv
aangesloten ? of iets met de cai gedaan ?
ik heb sinds de aanpassing ook geen problemen meer ervaren met radio
en mijn tv signaal is analoog zo helder dat ik geen digitaal heb genomen .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

het is niet de antenne kwaliteit. Voorheen UPC en nu Onsbrabantnet zelfde goede beeld en radio. Het is echt in spraak bijvoorbeeld bij het nieuws/films dan heb ik het idee dat het niet helemaal helder is.

Net een DVD met de kleine gekeken, geen enkel probleem.
Dus het is mogelijk wel het algemene aanbod van de geluidskwaliteit via de de kabel. Niet door het signaal niveau maar al ergens foutgegaan bij de bron bij het omzetten oid.

We zoeken verder.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

als de versterker ook 30 jaar oud is , is een elco beurt wel aan te raden
aangenomen dat de radio / tv / dvd een eigen ingang hebben .
ook is het wel eens zo dat de tv de geluidsinstellingen niet goed heeft staan , bijvoorbeeld op movie , dan haalt hij het laag en midden omhoog
anders toevallig de tuner die langs de zender gaat lopen
heb ik al veel gezien de laatste tijd , let maar op of hij steeds
van stereo naar mono springt , kwestie van afregelen .
nou is het wel zo dat meer mensen klagen over de kabel van onsnet
want die wordt gedemoduleerd van analoog signaal , en met maar
128kb en als dat zo is zou je er eerst bij de upc niets van gemerkt moeten hebben .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
 

@pa3fat wrote:

het is niet de antenne kwaliteit. Voorheen UPC en nu Onsbrabantnet zelfde goede beeld en radio. Het is echt in spraak bijvoorbeeld bij het nieuws/films dan heb ik het idee dat het niet helemaal helder is.

Net een DVD met de kleine gekeken, geen enkel probleem.
Dus het is mogelijk wel het algemene aanbod van de geluidskwaliteit via de de kabel. Niet door het signaal niveau maar al ergens foutgegaan bij de bron bij het omzetten oid.

We zoeken verder.

Hoi,

Ik denk dat je zelf al tot de juiste conclusie bent gekomen πŸ˜‰

Gr,
Ramon


   
BeantwoordenCiteren
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Zoals al eerder gesuggereerd is het de 'investering' waard om de 457 van voldoende dempingsmateriaal te voorzien?

Wat ik her en der lees is dat het laag dan wat lager wordt, mooi meegenomen. Maar gaat er ook iets qua klank of sterkte van het geluid veranderen.

Graag jullie advies of het de moeite waard is.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
 

Pa3fat,
Dempmateriaal maakt het geluid wat minder neuzig. Ik kan je schapenwol aanraden. Wat ook helpt om resonanties van de kast te onderdrukken door met latjes overdwars de wanden "stijver" te maken. Leveranciers bezuinigen doorgaans op materiaal.
Han


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Pa3fat,

Ik heb geen kabel en ben dus op schotel aangewezen,maar constateer precies het zelfde effect als jij omschrijft. Het is pure vervorming voornamelijk bij gesproken woord van zowel mannen als vrouwen stemmen en uiteraard ook bij zang. Het ligt echt niet aan je boxen.
Het is heel irritant en wordt inderdaad veroorzaakt door de manier van zenden zoals Herman beschreef.

Bij heel veel cd's tref je de zelfde soort vervorming aan, hoewel dat door heel andere dingen veroorzaakt wordt. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@pa3fat)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Piet,

Mooi dat het fenomeen wat ik ervaar herkenbaar is. Je twijfelt ooit aan jezelf en zeker als anderen het niet ervaren.

Han,
Enig idee hoeveel gram wol ik per liter moet gebruiken?


   
BeantwoordenCiteren
Deel: