Meldingen
Alles wissen

9434 DRT MKII

10 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
528 Bekeken
(@pinobot)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Hoi,
Ik ben in de omstandigheid om goedkoop een paar niet mooie maar wel nog goede Philips 9434 DRT MKII te kopen, ik heb dit forum doorzocht maar kom geen informatie over de mkII versies tegen, is dit wat?


   
Citeren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

In goede staat zijn ze bijna nooit. Fineer raakt er snel los en beschadigd van. De woofers en middentoners prikken mensen maar al te graag in, etc... Maar als de tweeters nog goed zijn, Iso-phase tweeters, dan is 15 euro idd een koopje. Ook zal zien ze er niet meer super uit, geluid blijft onveranderd EN je kunt nog altijd de tweeters eruit draaien en ze los verkopen. Brengen die 15 euro zowiezo op....... dus kopen zou ik zeggen!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@pinobot)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Ok dan, maandag ga ik ze ophalen, alleen één woofer schijn een klein krasje te hebben.
Zijn er ook goede zelfbouw ideeen in omloop voor de hoog en mid samen, het laag schijnt niet zo goed te zijn hoewel dit natuurlijk erg persoonlijk is.
Ik draai nu 2 jaar met een paar Rogers Monitor 5.0 waar ik helemaal op uitgeluisterd ben (te koop 450 euro) en zoek wat nieuws.

In het verleden heb ik een paar Van Meedevoort CD 2.5 gehad uit 1984, deze had vanaf fabriek gemodificeerde AD-0163 tweeters (afgesneden lens) aan een 4e orde filter op 2000Hz en 2 gemodificeerde Philips woofers in compound configuratie (Van Meedevoort noemt dit anti-resonatie) met gecoate conus(zwart siliconenkit?) en de stofkap over de spreekspoel was vervangen door een plaatje (verzwaring?) specs: 90dB/100Watt/30-20.000Hz nieuwprijs 2400 guldens. Mooiste en strakste laag wat ik ooit gehoord heb. 🙂
Deze speakers staan nog steeds mijn een zus te spelen en worden regelmatig mishandeld met harde deadmetal muziek van d'r vriend. 🙄
Ik zal binnenkort het filter nog eens bekijken voor de waardes.


   
BeantwoordenCiteren
(@pinobot)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Vandaag toch maar gehaald.
Één woofer heeft een lelijke haal maar werkt nog goed, één middentoner heeft een deuk waarbij het aluminium kapot is, kast zit vol met verfvlekken, één raamwerk van het doek is gebroken, allebei de doeken zijn gaar. Het hoog klinkt fenomenaal.


   
BeantwoordenCiteren
(@henk-van-kempen)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 54
 

Nou die 9434 bandtweeter is inderdaad die euro 15 al waard. Het is maar net wat je smaak is, maar de 9434 en 9436 die beiden die bandtweeter hebben en klinken in het hoog fenominaal. Ikzelf speel meestal trance en ambient/chillout jazz en ik moet zeggen dat ze fantastisch klinken, mits je er een high end versterker aan hangt. Heb ook al legio MFB's versleten, maar dit keer ben ik erg tevreden met de sound van mijn DRC's.
Het doek is meestal slecht als je ze koopt, maar eenvoudig te voorzien van nieuw doek omdat er een plakrand standaard in de houten omlijsting aan de binnenzijde is verwerkt. De buitenkant is meestal minder mooi doordat het fineer bijna bij alle exemplaren is losgelaten. Dat is weer minder goed op te lossen.

Met vriendelijke groet uit 's-Hertogenbosch
Henk van Kempen
4x9434MKII en 4x9436MKII


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Deze boxen heb ik meer dan 10 jaar naar geluisterd. Juist het midden en vooral hoog zijn sterke punten.

Laag vind ik minder. Maar daar kun je wel wat aan doen, door ze op standaards te zetten met iets ertussen wat goed dempt (ik gebruikte grote natuurrubber ringen)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

ps. Henk als ik dat fineer zo zie op de foto ziet er dat prima uit. 🙂

verfvlekker, tsja.. vooral niet met agressieve spullen aan komen, meer met stoom of zo.


   
BeantwoordenCiteren
(@pinobot)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Ik luister nu bijna één week naar de luidsprekers op een Adcom GFA-555 Mk.II eindversterker met een passieve preamp.
Hoe langer ik luister hoe meer ik tot de conclusie kom dat deze luidspreker ècht klopt, onwaarschijnlijk neutraal en snel. Ja, het laag kan soms wat naijlen maar dat vind ik niet echt een probleem, ik draai normaal met Rogers Monitor 5.0 (welke nog steeds koop staan :P) maar dit is toch wel wat beter, als de Rogers Monitor niet verkocht worden ga ik ze mischien updaten met de circulaire isofase tweeter uit de 6.0, als ik die tenminste nog ergens kan kopen.

Als ik dan de speaker open schroef en de woofer eruit til die bijna niets weegt, de zorgwekkend dunne bedrading zie, het gebrek aan dempingsmateriaal bemerk en het verre van audiofiele filter bekijk dan moet ik tot de conclusie komen dat dit iets heel bijzonders is. 😯


   
BeantwoordenCiteren
(@pinobot)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Inmiddels de Rogers verkocht en m'n computer omgebouwd tot Media Center 2005.


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

Aha, nou in dat geval kun je ze dankbaar tunen!! Goed draad erin verwerken, filter nalopen, evt. zijwanden checken op "dunheid" en evt. bitumenplak aanbrengen (maar dan neemt helaas het volume van de kast wat af maar wel een resonantie uit de dunne wanden minder).
Mooie speakerterminals erin bevestigen.

Of wat ik zelf wel eens deed, zijn ze niet orgineel meer maar een 28 mm MDF plaat om de wanden heen bouwen (kast om de org. kast schroeven en lijmen na verwijdering fineer). Dan heb je de philips geoptimaliseerd en beter dan uit de fabriek.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: