Meldingen
Alles wissen

Speakerkabel 427

10 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
558 Bekeken
(@marter544)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

Hoi,

Ik ben nieuw hier, en heb gelijk een vraag πŸ˜› . Ik heb vorig jaar met veel geluk een setje 427 luidsprekers kunnen kopen, klinken erg goed! Deze dus(niet de mijne):

Ik heb ze van een rommelmarkt(van de lokale voetbalclub, HKC), maar ondanks dat zijn ze in perfecte staat. Speaker doek is nog helemaal goed, de hifi logotjes zijn er allebij nog bij, ook geen ingedrukte conussen oid. Maar nu komt het: 1 of andere debiel heeft de speakerkabels op 30 cm ofzo afgeknipt, ik heb er nu met een kroonsteentje een kabel aan gemaakt. En ik wil dit anders! Ik wil de luidsprekers dus open maken, zodat ik aan de binnenkant een nieuwe kabel aan de filter kan maken. De vraag is, hoe maar ik de luidsprekers open zonder ze te beschadigen? 😑 Er zitten geen schroeven in oid. πŸ™ Heb er 10 euro voor betaalt btw 8)

Alvast bedankt, Martijn


   
Citeren
 RRe
(@rre)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 78
 

@marter544 wrote:

De vraag is, hoe maar ik de luidsprekers open zonder ze te beschadigen? 😑 Er zitten geen schroeven in oid. πŸ™ Heb er 10 euro voor betaalt btw 8)

Alvast bedankt, Martijn

Welkom Martijn.

Gewoon het front, dus het deel waar textiel op zit, loswrikken aan een kant met een bot voorwerp wat er net tussenpast. Tafelmes o.i.d.
Let op dat je de randen niet beschadigd.
Dit front wordt met een soort klitteband maar dan wat grover en stugger vast gehouden in de 4 hoeken. Bij het terugplaatsen moet je een flinke stomp tegen het front geven in de 4 hoeken zodat ze weer in elkaar klikken.
Als het front eraf is kun je de woofer er zo uitschroeven en de aansluitkabel vernieuwen of inkorten.

Suc6 met de klus.

Gr, Ruud


   
BeantwoordenCiteren
(@marter544)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

Ik ben nu dus begonnen, ik haal het frontje eraf, gaat goed, toen draaide ik de schroeven uit de onderste woofer... Alle schroeven eruit, en toen kwam ie nog steeds niet los. πŸ™ Hij leek wel vastgelijmt, is dit normaal? Hoe kan ik dit loskrijgen?


   
BeantwoordenCiteren
 RRe
(@rre)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 78
 

@marter544 wrote:

Ik ben nu dus begonnen, ik haal het frontje eraf, gaat goed, toen draaide ik de schroeven uit de onderste woofer... Alle schroeven eruit, en toen kwam ie nog steeds niet los. πŸ™ Hij leek wel vastgelijmt, is dit normaal? Hoe kan ik dit loskrijgen?

Martijn,

Om de kast luchtdicht te krijgen zit er tussen de houten rand en de speaker afdicht schuimrubber.
Die zal waarschijnlijk vergaan zijn in de loop der jaren en verkleefd zodat de speaker vastgeplakt zit.
Gewoon loswrikken, wel met beleid doen zodat je het frame v/d speaker niet vervormd.
Ze kunnen ook wat klem zitten ivm de passing in het voorpaneel.

Dat gaat lukken Martijn, je bent verstandig bezig zodat je de boel niet forceerd.

We horen wel of het allemaal gelukt is.

Gr, Ruud


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Wil ik je nog een gouden tip geven.

Neem de onderste woofer los, inderdaad, die zit een beetje gekleefd maar kun je loskrijgen als je op 2 plaatsen met een schroevendraaier voorzichtig wat druk zet. Dan merk je dat ie iets komt, en dan rustig en langzaam doorzetten.

Maar: neem de woofer voorzichtig los tot ie IETS omhoogkomt. Daarna kijk je waar de draden zitten (onder wrs.) en daar til je hem zo min mogelijk op. Verschuif hem iets zodat je em naar boven kunt halen ZONDER dat de draad blijft haken.

Waarom zeg ik dit: Bij die oude 8065 serie komt het popnageltje los die het aansluitplaatje naar de woofer vasthoudt. Trek je em dan bruusk omhoog dan hou je niks over als je pech hebt want dan trek je de aansluitlitze kapot.

Het filter zit onderin, en de kabel zit ook nog met een beugeltje vast.

Let op dat je alles weer goed vastzet en bij het inzetten de draden nergens tegen hangen.

Oh ja... als je gevoelig handen hebt kan een latex handschoen geen kwaad.. er zit steenwol of zo in de woofer.. kan enorm gaan jeuken.

Mocht de aansluiting los komen, dan moet je even een m3*8 boutje, moertje, veerring en sluitring in stelling brengen om die popnagel te vervangen. veerring is erg belangrijk in dit geval, eventueel ook nog de moet aflakken met een beetje nagellak.
Het trilt nogal in zo'n ding namelijk πŸ˜‰

In elk geval de boel rustig uit mekaar halen!! stuk tochtschuim er eventueel tussen als je em weer monteert zodat de zaak weer luchtdicht is.

Mocht je aansluiting los hangen als je de woofer voorzichtig optilt dan kan het geen kwaad de andere woofer ook te checken.


   
BeantwoordenCiteren
(@marter544)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

Het is gelukt hoor! Ik heb een nieuw 60 watt weller soldeerstation moeten kopen, omdat ik alleen een 15 watt preciesie soldeerboutje had, waar het niet mee lukte 😳 . Maar nu blaast mijn Meshuggah weer vrolijk uit de speakers 😈 . Ik heb nog een setje 427's staan, maar die staat in de opslag van mijn vaders bedrijf, moet ik een keer ophalen, dan sluit ik er 4 op aan 8) Maarja, mijn setje klinkt nu wel mooi! Ongelooflijk dat er zoveel lawaai uit 45 watt speakers komt 😯 Mijn setup bestaat nu uit: philips 427 speakers, Philips CD140 cd-speler(word binnenkort vervangen door een Marantz CD-62), een Pioneer 16-bands EQ, en een zelfbouw buizen voor en eindversterker. Ik heb ook nog een 4x100 watt technics versterker, maar die gebruik ik niet meer sinds ik mijn buizenversterker afheb.


   
BeantwoordenCiteren
(@marter544)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

Ik heb nog een vraagje, mijn speakers zijn eigenlijk te groot voor mijn slaapkamer(ben nog maar 15, heb geen huis πŸ˜₯ ), op de overloop klinkt het veel beter als ik ze daar neer zet, en daar luister. Is er een manier om dit effect minder te maken of helemaal oplossen? Vulling weghalen of veranderen? Deken voor de speakers oid? De lage tonen zijn op mijn kamer ook totaal niet strak om 1 of andere reden, als ik alles op de overloop neerzet, heb je dat ook niet meer, weet iemand hoe dit komt? En of er wat aan te doen is?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Vermoedelijk heb je last van resonanties op je kleine kamer.

Daar is niet zo veel aan te doen. Ja speakers niet on hoeken en zo maar ja, in een klein hok heb je weinig keus.

Waren de aansluitingen(bordjes) van de woofers nog in orde? vaak zitten die los.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Bed op de overloop dan maar he? πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@marter544)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

De woofers waren nog prima in orde πŸ˜‰ Ik heb nu ook de 2e set opgehaalt, maar dat geeft geen verbetering, alleen meer lawaai πŸ˜† (had ze toen alle 4 achter de technics versterker, want achter mijn buizen kunnen er geen 4) Dus die staan nu op zolder, miss dat ik ze nog eens voor reserve onderdelen kan gebruiken. Ik gebruik mijn set nu voornamelijk voor gitaar spelen (Ibanez RG--->V-amp---->versterker, is ideaal, veel makkelijker dan een losse oefenamp, wil alleen de V-amp vervangen door een PodXT, de v-amp klinkt nogal nep)


   
BeantwoordenCiteren
Deel: