Meldingen
Alles wissen

Kan filter van drc 9434 en 9436 verslijten?

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
500 Bekeken
(@henk-van-kempen)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 54
Topic starter  

Goeiendag zeg,

Bij opening van mijn 9436 zag ik wel hele dunne draadjes lopen naar de speakers vanaf het filter.
Mijn vraag is: kan de functie van het filter afnemen door bijv de ouderdom van de componenten, en zoja welke moeten er dan meestal vervangen worden?
Mijn tweede vraag is of het tevens de moeite loont om de bedrading door dikkere draad te vervangen?
Wie heeft ervaring?

Met vriendelijke groeten uit 's-Hertogenbosch
Henk


   
Citeren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

door dikker draad veranderen heeft niet veel zin, als je hem niet op erg hoge geluidssterkten gebruikt.
als de elco's in het filter zijn uitgedroogt, kan je ze beter vervangen (zijn meestal bipolair!!!) maar dat komt niet zo snel voor lijkt me.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Het zijn vaak bipolaire elco's die weleens de geest kunnen gaan geven. Spoelen, weerstanden en foliecondensatoren hebben een lange levensduur.

Die draden. ach, als je met een high-end bril op kijkt dan klopt het niet en toch klinken ze best goed.

Het zijn geen erg lange stukken. Wat ik wel zou doen is een voldoende dikke draad leggen tussen de speaker en je versterker. Dat scheelt vaak wel, omdat het toch om meters gaat, en dan gaat een dunne draad je dempingsfaktor verzieken. Ik gebruikte van dar rood-zwarte draad in de dikke uitvoering (kon je net in de klemmen krijgen)


   
BeantwoordenCiteren
Deel: