Meldingen
Alles wissen

Niemand gezien?Een stel AH499's vintage speakers op MP!

14 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
571 Bekeken
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
Topic starter  

Hallo allemaal,

Jawel,deze speakers stonden gister op MP en Speurders.Ik zag de foto en dacht nee toch?dat lijkt verdomd veel op de 499's.Snel fotos vergelijken met de site www.oudio.nl van Gijs en ja het zijn ze.De verkoper had ook een foto v/d sticker op de achterkant gemaakt en daar stonden 4 tweeters,4 middentoonspeakers en 1 basspeaker van 12".Alleen bleken de kasten niet volledig bezet te zijn.Heb gevraagd wat er wel/niet in zat.Per kast misten alleen 2 middentoon speakers en 2 tweeters.Die zijn altijd wel te vinden dacht ik.Zolang de woofers er maar inzitten en alles scheen nog orgineel te zijn melde de verkoper erbij.Maar net toen alles tot me doordrong(zo'n minuutje)mailde de verkoper dat ze voor 120euro waren verkocht.De advertentie staat er nog dus als je nog ff kijken wilt??

http://koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/luidsprekers/49638059.html?

Groetjes,

Marco en Anneke.


   
Citeren
(@culcanmar)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 8
 

Ik zag ze net inderdaad ook staan, en ik mailde de verkoper (daarna las ik dit pas) wat ie ervoor wilde hebben... en hij vraagt er bij mij iig 200 euro voor.

Dus ik weet niet of ze nu wel of niet verkocht zijn, maar vind het wel een beetje vreemd.

Groeten,
Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
Topic starter  

Hij mailde mij net terug en zei dat de koper moeilijk te bereiken was om een afspraak te maken.De koper had 145euro geboden.Maar als ik een beter bod deed ging ie misschien wel akkoord.Alleen hopen dat de units die ernog in zitten nog goed zijn.Waarschijnlijk zijn de missende midspeakers en tweeters opgeblazen en verwijderd om een beetje christelijk muziek er uit te krijgen.

Groetjes,

Marco en Anneke.


   
BeantwoordenCiteren
(@culcanmar)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 8
 

Naja, het blijft bij mij een beetje vreemd voelen, en ik heb weleens vaker van dat soort dingen zien gebeuren. Ik hoop dat je ze kunt kopen en repareren!

T lijkt inderdaad logisch om de opgeblazen midspeakers en tweeters eruit te halen, maar misschien heeft ie die nog bewaard? (alhoewel, veel mensen doen die weg :()

Veel succes met bieden!

Groeten,
Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

En dan heb je van die guppen die hier 20 euro op bieden πŸ˜†

Als de 2 basspeakers er nog in zitten, en ze zijn nog goed (en origineel!!) dan kun je d'r gerust wat voor geven πŸ˜‰ Mids zijn denk ik AD5060/W8 of M8 en tweeters de AD0160T8
Maar daar weet Marnix alles van πŸ˜‰

Hebben ze er ooit nieuwe basspeakers in gerommeld of zijn ze doorgefikt dan niet teveel voor geven, die AD1256 (of 1255) kom je niet vlug aan.


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Ik heb gisteren ook geinformeerd maar ze waren al 'verkocht'.
Zodoende wist ik niet wat er niet meer inzit.

Hij behoort met 1 AD1256W8, 4xAD5060M8 en 4xAD0160T8 uitgerust te zijn.
Als er twee mid's en tweeters uit zijn heeft hij in het laag waarschijnlijk ook een opdoffer gehad. Of hebben ze op een oscillerende versterker gehangen?

Een tweeter wordt opgegeven voor 40 watt per stuk, 4 bij elkaar is 160 Watt.

De middentoners zijn voor full-range belastbaar tot 6 watt per stuk, terwijl ze via het filter alleen het gedeelte boven de Β±350Hz te verduren krijgen (filterfrequenties zijn bij mijn weten 700 en 3000Hz). Met z'n vieren moeten ze dat zonder moeite aankunnen.

De Woofer AD1256W8 is moeilijk vinden. (de AD1255 is een ander soort, wordt ook wel AD5201/s77, de Bombardon genoemd kan 25 Watt verwerken in een 45 literkast).

Als de woofers echt nog 100% goed zijn, is aanschaf te overwegen anders moet je dubbel investeren.

Groeten,

499-Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@bart-g)
Active Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 17
 

ik wil ze ook wel hebben alleen staan er al een stuk of 8 boxen op mijn kamer πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Vreemd he dat ze de breedbanders gebruikt hebben [M8], in de 496 en 497 werden de 5060W8 als mids gebruikt.

Tweeters werden vroeger wel vaker opgeblazen, die kunnen blijkbaar net iets minder hebben dan de rest. Een woofer krijg je niet zo makkelijk stuk tenzij je em konstant vast laat slaan maar dat wil je niet horen πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Het is toch niet zo vreemd dat deze breedbanders gebruikt zijn.
Ze zijn goed inzetbaar vanaf Β±100Hz en gaan tot boven 15.000Hz, ze bestrijken het totale middengebied en dat nog kwalitatief heel goed Γ©n met een hoog rendement.
De AD5060Wx is veel beperkter in het hogere middengebied (ik dacht dat 2500Hz zijn aanbevolen maximale scheidingsfrequentie is) en heeft een lager rendement.

De AD1256Wx heeft ook een rendement van rond de 93dB.

Zeker met z'n vieren kunnen de breedbanders het middengebied heel goed aan.

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

sorry jongens voor de late reactie maar ik ben de gelukkige koper van de 499's . Ik zag ze stomtoevallig op speurders staan(kijk daar niet zoveel op) Ik had ook zoiets van: dat zal toch niet,foto vergroten en ja hoor je kon duidelijk zien dat er 9 gaten in zaten, ik de verkoper direct gemailt en gevraagd wat er dan wel inzat. Later teruggebeld en toch maar direct een prijs afgesproken waar ik ze voor mocht ophalen.Gelukkig maar want hij heeft ze eerst op speurders gezet en een dag later op m.p.Toen ik ze gisteren ophaalde zij hij al dat hij direct na plaatsing op m.p. heeel veel mailtjes kreeg maar toen had hij ze al verkocht.Maar voordat ik tot de betaling overging heb ik natuurlijk even de achterkant eraf geschroefd om te kijken of de 1256 er wel inzat en inderdaad hij zat erin!

Gisteravond dus thuisgekomen met de 499's en natuurlijk direct proberen voorzichtig natuurlijk maar wat een heerlijk warm geluid.Alle speakers deden het goed.
Daarna natuurlijk opengemaakt om te kijken wat er nou werkelijk inzat.
Alles keurig origineel(heb vergeleken bij oudio.nl)en wat blijkt nou, er missen niet 2x mid en 2x hoog maar 1x mid en 1x hoog.Ik nog gelukkiger.
Alleen de kasten aan de buitenkant zien er niet uit, flink beschadigd maar dat is wel weer op te knappen.
Het enige waar ik nog niet uit ben is dat ik niet weet of er nou de 5060w8 of de 5060m8 in zit . Het enige wat er achterop staat is: 2404 256 35302 en 40 70 AH. Weet iemand wat voor typenummer daar bij hoort?
Maar kortom, ik had gisteren een leuke dag!

Groeten Joop


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Joop,

Gefeliciteerd en welkom tot de 499-club

De code 2404 256 35302 staat voor een AD5060W8.

Jij hebt dus een versie met de woofertjes als middentoner.

Aan deze woofertjes en de tweeter is nog wel te komen (heb ik nog over).

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

@tismarnix wrote:

Joop,

Gefeliciteerd en welkom tot de 499-club

De code 2404 256 35302 staat voor een AD5060W8.

Jij hebt dus een versie met de woofertjes als middentoner.

Aan deze woofertjes en de tweeter is nog wel te komen (heb ik nog over).

Marnix

Bedankt Marnix. Ik heb ergens een keer hier op het forum gelezen dat er maar 3 geregistreerde 499's in nl. zijn, is dat echt zo?Er zijn vast veel meer van toch , ergens op een stoffig zoldertje of zo.De man waar ik ze van kocht had ze van zijn vader gekregen die in de beginjaren '70 een "filmhuis"had en voor het geluid had hij dus de 499 gekocht.Alleen zoonlief is er niet zo netjes mee om gesprongen. Ze zijn van studentenkamer naar studentenkamer gesleept(vertelde hij) dus dan weet je het wel.
Ik wilde vanavond net de speakers van mijn vader even loshalen de 496 om te kijken of daar dezelfde nr,s opstonden maar om die nou te slopen terwijl jij ze ook hebt.
Dan wil ik die wel van je overnemen.

Joop


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Helemaal vreemd dat er versies met M8 en W8 zijn.

Je hebt wel gelijk marnix dat de M8 veel breder is en zo, maar die dingen hebben volgens mij een veel smaller gebied waarin ze het midhoog stralen dan de woofer versie.
Ik heb ook nog wel wat van dat spul.. bij de mids moet je er eens wat meettonen opzetten, ik heb weleens gemerkt dat die dingen soms niet 100% meer klinken. AD 0160 heb je meerdere versies van, in de 499 zit wrs nog de witte zonder stip.
Maar fantastiche aanwinst, mits je er de plek voor hebt, en ik heb die "lummels" van Marnix vorig jaar nog gehoord op de meeting, echt dat komt overal onderdoor. Begin vast eens aardig te doen tegen de buren πŸ˜‰ Nodig ze uit op een feestje, help ze met klussen en je kunt af en toe eens met je 499's spelen πŸ˜‰

oh ja om nog effe op het aantal 499 in te gaan. Dit waren zeer dure speakers toen, en bovendien relatief kort gemaakt. Die vind je niet op zoldertjes bij brave huisvaders of opa's. Daar vind je idd 496/497 soms en jongere speakers. (zoals mfb..)
De 499 is misschien nog wel op zolders van hele oude bioscoopzaaltjes/verenigings/schouwburg-achtige zalen te vinden. Maar ja, het is al zo lang geleden dat er wrs een aantal gewoon weggekiept zijn.

Dus je hebt wel een apart ding nu πŸ˜‰ Nou nog naar doeland om het weer te restaureren πŸ˜‰ Ze hebben tegenwoordig veel produkten daarvoor, of je gaat met een echte meubelrestaurateur babbelen hoe je een en ander weer goed krijgt.. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Ha , ha, Jeroen dat met de buren zit gelukkig wel goed, die zijn inmiddels wel gewent aan mijn philips tik want op dit moment staan de 9819 in de kamer en die produceren ook een supergeluid! Maar ik zit nog te dubben over hoe ik ze ga restaureren want de kasten zijn erg slecht. Vooraan vooral de randen van de kast zijn stukken af. Doek is beschadigd, kast moet eigenlijk helemaal opnieuw gefineerd worden.Dat is op zich geen probleem(leuk klusje) maar ik wil hem zo origineel mogelijk houden, in hoeverre kan ik hem restaureren zodat je nog kunt spreken van origineel?

Joop


   
BeantwoordenCiteren
Deel: