Meldingen
Alles wissen

Philips 70FB565 Digital World Series

28 Berichten
9 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,253 Bekeken
(@omroos)
New Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hallo allemaal;
Ik heb met mijn FB565's het bekende probleem: de foamrand van de woofer is helaas gescheurd. Reparatie schijnt moeilijk te zijn aangezien de foamrand bij dit type woofer geen "heuvel" maar een "kuil" is.... Heeft iemand van jullie hier wellicht ervaring mee? En als ik overga op het vervangen van de complete woofer, heeft er iemand een goede tip? Visaton oid??
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten Olaf


   
Citeren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
 

Hallo Olaf,

Die foamrand is gewoon omgedraaid.Heb zelf ook zo'n setje die van mij is een 3 weg uitvoering.Als je de woofer eruit schroeft kun je dat misschien nog zien.Misschien ipv foam een rubberen rand toepassen??Deze setjes kun je wel krijgen op Markplaats.Of anders bij www.audiolab.nl

Groetjes,

Marco en Anneke


   
BeantwoordenCiteren
(@omroos)
New Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hallo Marco en Anneke,

Ah zit dat zo! Nou gelukkig maar, volgens mijn ega is mijn humeur er ernstig op achteruit gaan sinds ik er achter kwam 8)
Bedankt voor de tip, ik ga eens op zoek! Ik hoop nog lang plezier te hebben van deze geweldige speakers....

Groeten,

Olaf


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

het zijn fijne luidsprekers de 565's 8)
ik heb ze destijds nieuw gekocht maar ook bij deze vielen de gaten erin.
ter vervanging heb ik een ouder setje F9434 gekocht, die blijven wel heel want de randen zijn van rubber.
en dan mis je toch een heel stuk laag hoor, de 565 ging dieper en deed dat ook makkelijker.

godzijdank nog een hele mooie set 565 gevonden die nog wel heel was.
het is natuurlijk een kwestie van tijd dat deze ook het loodje leggen maar ik was weer even gered.

ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met het vernieuwen van de rand, mocht je dit gaan (laten) doen. ik dacht ook wel dat die omgekeerde rand de boel wat moeilijker maakt om te reparen.


   
BeantwoordenCiteren
(@omroos)
New Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hallo Remi,

Inderdaad een stel geweldige speakers. Ook ik heb veel geluk gehad, en een nog vrijwel puntgaaf setje op de kop kunnen tikken. Er mist bij mij nu ongeveer twee centimeter foamrand. Als je niet teveel gas geeft, hoor je er eigelijk niet heel veel van. Pas als je wat meer volume vraagt (met lekker wat laag in de muziek), dan hoor je dat ie a) wat laag mist (kast is nu immers open) en b) dat er enige resonantie optreedt. Valt dus op zich allemaal nog wel mee, alleen ik ben helaas wat dit soort dingen betreft nogal perfectionistisch ingesteld Ik ga nog eens flink speuren naar een reparatie-kitje op internet.
Ben er inmiddels achter dat de woofer nog leverbaar schijnt te zijn. Volgens hun site www.radiobbb.nl is ie nog op voorraad voor 63 euro. Staat helaas geen afbeelding bij, dus zeker weten doe ik het nog niet. Ik zal ze morgen eens bellen, jullie horen van me!

Groeten,

Olaf


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Hallo,

Ik denk niet dat het verstandig is de randen voor rubberen te vervangen.
Dan ga je dat denk ik wel merken in je bassen.

Ik heb denk ik nu een stuk of 9 van deze sets gerepareerd met
een foamrand, ik ben nog steeds erg tevreden over de resultaten.
De kuil-rand in vervangen voor een heuvel-rand.

http://www.audiofriends.nl/ verkoopt zeer goede randen voor deze
klus en je krijgt een goede handleiding. (die gebruik ik altijd)

Over de nieuwe speakers van radiobbb:
zou ik denk ik niet aan beginnen, vaak zijn dat restpartijen uit ongeveer
dezelfde periode, die komen dan ook binnen een jaar of 2 aan de beurt...

Joris


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

@Jorissie wrote:

Hallo,

Ik denk niet dat het verstandig is de randen voor rubberen te vervangen.
Dan ga je dat denk ik wel merken in je bassen.

Ik heb denk ik nu een stuk of 9 van deze sets gerepareerd met
een foamrand, ik ben nog steeds erg tevreden over de resultaten.
De kuil-rand in vervangen voor een heuvel-rand.

http://www.audiofriends.nl /"> http://www.audiofriends.nl/ verkoopt zeer goede randen voor deze
klus en je krijgt een goede handleiding. (die gebruik ik altijd)

Over de nieuwe speakers van radiobbb:
zou ik denk ik niet aan beginnen, vaak zijn dat restpartijen uit ongeveer
dezelfde periode, die komen dan ook binnen een jaar of 2 aan de beurt...

Joris

De foamranden vervangen door randen van rubber hoeft niet persΓ© slecht te zijn, zolang het maar goed gebeurd.


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Hallo,

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar heb van verschillende mensen gehoord dat je laag dan weg is, ik hou het maar bij foamranden, dan ben ik verzekerd van behoud van het laag...

Joris


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

als je een foamrand vervangt door een rubberen kan de resonantie frequentie van de woofer veranderen, dit kan dus wel degelijk een verschil in laag opleveren, aangezien rubber meestal, let op meestal stugger is dan foam, dit hoeft niet het geval te zijn,

aangezien een versleten foam rand na al die jaren ook dunner is geworden zal je ook enig verschil kunnen waarnemen als je hem vervangt door een foamrand,

ik heb 2 wooferranden van dynaudiowoofers vervangen, de vorige eigenaar had er te stug foam opgezet, de resonantie frequentie bedroeg hierdoor 45 hz ipv 35 hz, dat scheelt nogal in het laag,

een kerel op marktplaats verkoopt randen die nagemaakt zijn van het origineel met dezelfde stugheid, die heb ik ook gebruikt voor m'n dynaudio woofers, daar kan je ook eens naar kijken

succes

gr Christiaan


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

www.goodhifi.nl

die verkoopt die originele randen


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

@christiaandenhertog wrote:

als je een foamrand vervangt door een rubberen kan de resonantie frequentie van de woofer veranderen, dit kan dus wel degelijk een verschil in laag opleveren, aangezien rubber meestal, let op meestal stugger is dan foam, dit hoeft niet het geval te zijn,

aangezien een versleten foam rand na al die jaren ook dunner is geworden zal je ook enig verschil kunnen waarnemen als je hem vervangt door een foamrand,

ik heb 2 wooferranden van dynaudiowoofers vervangen, de vorige eigenaar had er te stug foam opgezet, de resonantie frequentie bedroeg hierdoor 45 hz ipv 35 hz, dat scheelt nogal in het laag,

een kerel op marktplaats verkoopt randen die nagemaakt zijn van het origineel met dezelfde stugheid, die heb ik ook gebruikt voor m'n dynaudio woofers, daar kan je ook eens naar kijken

succes

gr Christiaan

Daar heb je wel gelijk in... daarom zei ik ook dat je het wel goed moet (laten) doen als je ze vervangt door rubber. Maar dat zelfde geld ook voor foam randen natuurlijk.

Als je ze zelf vervangt moet je hier dus op letten, en elk goed bedrijf hoort er op te letten.


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Hallo,

Ik heb inderdaad ook nog aan de originele randen gedacht, ik had echter al een aantal sets met de heuvel-randjes gedaan en daar was ik erg tevreden over...

Heb een set FB825 kunnen kopen voor 50 euro! 😯 πŸ˜€

Joris


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik heb nog steeds een set 565 te koop staan hier, de randen zijn nog goed (de vraag is hoelang nog) Die klinken wel mooi, goede mid/hoog combinatie, zeker voor die tijd.

50 euro voor de 825 is leuk, zeker met die tweeters. Dat zijn dezelfde als in de 9638, alleen is het uiterlijk anders. intern zijn ze identiek.

De latere bandjes uit de DSS die zijn anders.


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Wat is er dan anders aan de bandjes uit de DSS serie?
ik dacht dat ze identiek waren...

Ik moet verder de randen van de 825 nog wel repareren maar dat is
gelukkig niet zo moeilijk. Is mijn 2e set πŸ˜€ πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Ik heb ook nog een set 565 staan, woofers zijn ook nog goed, alleen een heel klein scheurtje in de passieve radiator, binnenkort maar even repareren. Ik heb het filter aangepast, dat scheelt wel in de felheid van het hoog zeg, een hele verbetering..


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: