Meldingen
Alles wissen

Philips 70FB565 Digital World Series

28 Berichten
9 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,292 Bekeken
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

Zowiezo zijn de FB825's het wel waard, ik heb thuis een setje staan die in absoluut perfecte staat zijn.... echt super!

Morgen gaan ik en Annihilism naar Brabant om daar een setje op te halen die wat uiterlijk betreft 100% zijn en technisch in de allom bekende staat zijn....


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Mijn setje dat ik nu hier heb staan is ook helemaal mooi, het fineer en doek werkelijk als nieuw!
Die van 50 euro moeten wel een stukje opgeknapt worden... πŸ™„ 8) maar das opzich geen naar klusje,
lekker het filter weer oplappen, units refoamen en natuurlijk de kasten poetsen πŸ˜€ Als ik ze heb opgeknapt moet ik nog wel even bedenken of ik ze weer doorverkoop of zelf houd... 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

De bandtweeters van de DSS hebben bredere bandjes, die kunnen vanaf 3.5kHz ingezet ipv 5kHz.

De oude uit de F9638 en uit de FB821/825 die zijn identiek, alleen het front is anders.


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

@Zapper wrote:

De bandtweeters van de DSS hebben bredere bandjes, die kunnen vanaf 3.5kHz ingezet ipv 5kHz.

De oude uit de F9638 en uit de FB821/825 die zijn identiek, alleen het front is anders.

Die lagere inzetfrequentie is ook wel nodig voor de DSS'en vanwege het ontbreken van een Squaker, lijkt mij.


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

@TheMode
de woofers in de DSS stoppen niet tegelijkertijd.
De bovenste neemt een heel groot gedeelte van het midden voor zich.
Samen nemen de woofertjes alles onder de 650 Hz voor hun rekening en daar boven gaat dus de middelste verder tot pak hem beet die 3,5KHz.
De DSS is dus zo als men dat ook wel noemt een 2,5 weg systeem en niet zoals velen denken een 2 wegsysteem.

Je kunt het midden weergeven met een dome (squaker) of een gewone speaker. In de DSS is een 13cm speakertje gebruikt wat redelijk goed in staat is die frequenties weer tegeven. Kan natuurlijk niet op tegen bv een midden magnetostaat zoals gebruikt in de LS95/FB1000.


   
BeantwoordenCiteren
(@sopylum)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 4
 

Hallo,

Ik ben nieuwe hier, maar heb al wel een vraagje. Ik heb ook een set 565's, maar ik heb het idee dat het middelste (kleinste) speakertje niets doet. Met een multimeter geeft hij wel een waarde aan (0,8 ohm), maar toch hoor ik niets (bij beide niet).

Kan het zijn dat ik iets fout doe, of dat het in het filter zit ofzo? Deze zouden toch beveiligd zijn?


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Een waarde van 0,8 Ohm is niet goed, een waarde van 7,4 oid wel.
Het filter is inderdaad bevieligd, maar alleen tegen langdurige overbelasting,
pieken worden niet opgevangen door het filter...
Je mag eventueel de mijne overnemen, 20 euro inclusief verzenden?

Groeten
Joris


   
BeantwoordenCiteren
(@sopylum)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 4
 

Nou nee, dat kan natuurlijk ook weer niet. Ben wel een newbie op audiofiel gebied, maar van elektrotechniek weet ik wel weer het een en ander.

De ohmmeter geeft alleen de koperweerstand aan en die 8 ohm zal pas bij ongeveer 1khz zijn. De bovenste tweeter geeft ook 0,8 ohm aan (en werkt wel).

Maar volgens mij weet ik nu wel dat het niet de kleine tweeter is. Als ik hem direct aansluit geeft hij wel geluid. Verbindingen zijn ook ok, dus zal het wel in het filter zitten. Zijn daar schema's van te krijgen? Dan kan ik eens kijken of ik de defecte component kan vinden.

Zijn er trouwens nog verbeteringen aan deze speakers denkbaar (andere componenten filters of meer dempingsmateriaal iod???


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Haha, weet ik, maat ik wits natuurlijk ook niet dat jij het ook wist;)

Je moet het filter maar eens nakijken, bij deze speakers is het wel nodig
om alle condensatoren te vervangen, liefst voor MKPs...


   
BeantwoordenCiteren
(@sopylum)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 4
 

Ik heb nu alle condensatoren vervangen, maar de middelste tweeter (skweaker?) geen nog steeds niets. Wil idd als ik hem direct aansluit, dus mijn verdenking ligt toch bij het filter.

Kan het nog aan een andere component liggen? Wie weet hoe dit filter opgebouwd is? Naast de gebruikelijke spoelen (4x) en condensatoren (3x) zitten er volgens mij ook nog een VDR en iets anders op.

Wat doet die middelste eigenlijk (welk bereik?)


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Kijk, een goed begin. Het zou inderdaad bij het filter moeten liggen,
aan de dikke weerstanden zal het waarschijnlijk niet liggen, misschien dat de kleine bruine stuk is... Hij is er voor het hoge tonen bereik.
Ik heb eventueel nog wel 2 filters voor je, stuur maar een PM als je ze wilt hebben, echter wel zonder condensatoren.


   
BeantwoordenCiteren
(@sopylum)
New Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 4
 

Nou, als je weet welke waarde hij zou moeten hebben ben ik al erg geholpen. Ik zal ook eens kijken of er nog 1 goed is. Er staat namelijk iets onleesbaars op en van kleurcodering had men toen nog blijkbaar niet gehoord, vandaar dat ik ook dacht dat het wellicht een andere component was.

Aan weerstanden kan ik makkelijk komen...


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

Ze zijn beide 2,7 Ohm (2R7), je kan nog even uitsluiten dat ze stuk
zijn door de tweeter voor de weerstand aan te sluiten (zie onderkant filter),
ze gaan dan iets te hard waarschijnlijk, maar niet zo hard dat ze stuk zullen gaan,
doen ze het niet, dan ligt het probleem misschien in de spoel, ook
even doormeten dus.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: