JVC CD 4 disc demod...
 
Meldingen
Alles wissen

JVC CD 4 disc demodulator met Philips GP 422

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
607 Bekeken
(@aad602)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Ik heb nog een JVC CD 4 disc demodulator met Philips GP 422 om platen Quadafonisch te beluisteren!
Eventueel met Philips draaitafel leverbaar..

Voor de liefhebber!


   
Citeren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Ik heb begrepen dat je daar een speciale naald voor nodig hebt, of is de naald die Philips in de GP422 leverd ook goed om met de JVC demodulator CD4 platen te luisteren?


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

voor CD-4 heb je een speciaal element met bijpassende naald nodig.
Philips heeft slechts 1 element+naald gemaakt, dat is dus de GP422 met de shibata naald.
Om het volledige signaal te kunnen aftasten van de LP is een speciale vorm nodig met een groot contactvlak. de signalen lopen tot zo'n 45khz.
De platenspeler moet ook vrij goed zijn, als de afspeelhoek niet optimaal is lockt de demodulator niet op de 30khz draaggolf.
het systeem is ongeveer gelijk aan FM stereo.

Wat verwarrend is, is dat de philips 832 quadro preamp/platenspeler is uitgerust met een CD-4 compatible naald en element, maar een SQ decoder heeft. SQ is een ander systeem dat werkt met faseverschuivingen. SQ heeft geen speciale naald of element nodig, CD-4 wel.
SQ is gemakkelijker in te stellen dan CD-4, en stelt lage eisen aan de apparatuur. met een SQ decoder (gemakkelijk zelf te bouwen met een aantal torren of ic's) en SQ encoded audio op je computer kan je zelfs quadrafonische weergave bereiken.

met de GP422 met shibata naald (DUS GEEN goedkope sferische of ovale vervangnaald) in combinatie met een behoorlijke platenspeler, en kabels met een niet al te hoge capaciteit , is het mogelijk om in combinatie met de CD-4 decoder van JVC quadro platen te beluisteren (alleen CD-4 platen dan he)
het afspelen van CD-4 platen met een normale naald is enorm slecht voor de delicate hoogfrequente signaaltjes die in de groeven gesneden zijn.
voor het afspelen van CD-4 platen wordt een naalddruk gebruikt tussen de 2 en 4 gram. te lage naalddruk kan even schadelijk zijn als een te hoge!
nog vragen? stel ze maar, misschien weet ik er wel antwoord op πŸ˜‰
ik heb zelf een Sony SQA-200 SQ decodertje en een JVC 4dd-5 cd-4 demodulator, maar geen CD-4 platen en geen shibata naald (wel 422 element)


   
BeantwoordenCiteren
Deel: