Meldingen
Alles wissen

DSS940 toch (M)FB?

118 Berichten
23 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,192 Bekeken
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
Topic starter  

Voor mijn verzameling Philips 900-series componenten had ik 15 mei jl. weer wat spullen weten te bemachtigen. In de advertentie die op Marktplaats stond, werd verteld dat het hierbij ging om een CD-speler, tuner, DCC-speler, DSC-controller en 4x DSS930. Nou, ik gisteren samen met mijn vader naar de verkoper. Bij aankomst komen we binnen en zie ik direct dat het niet om 4 stuks DSS930'ers gaat, maar om 2 stuks DSS930'ers en 2 stuks DSS940'ers. Ik was dolgelukkig, want de 2 duurste "onderdelen" van de 900-serie had ik nu in één "super(goedkope)" koop.

Naja, thuis aangekomen, en direct aangesloten. Alle 4 aan elkaar doorgekoppeld. Toen ik met dat doorkoppelen bezig was, viel me op dat er op beide boxen, aan de achterkant, een mooi schema stond van hoe het digitale signaal in de box wordt verwerkt. Het leek in eerste instantie dat bij alle 4 de boxen het om precies hetzelfde schema ging, maar neen! Bij beide DSS940 stond er een extra pijl, met het woord FEEDBACK bij, die van de woofer terugging naar de lagetonenversterker. Dit is overigens zeker NIET het geval bij de DSS930!!!

Hier op MFBfreaks beweert de ene dat DSS940 wel een terugkoppeling heeft en de andere niet. Maar WAAROM staat er op het schema op de achterkanten van de DSS940'ers dan een pijl terug, van woofer naar versterker, met "FEEDBACK" erbij genoteerd. Zou het hier dan toch gaan om een nieuwere en tevens laatste (M)FB "variant"???

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers

[%sig%]

Bericht bewerkt (24-05-2003 17:42)


   
Citeren
(@mart74)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 234
 

Hallo Ton

Gefeliciteerd met je mooie aankoop!
Ik zou de woofer even uit de box draaien, gaan er 2 draadjes naar de woofer dan is het geen mfb zitten er 4 dan waarschijnlijk wel.

Groeten Martijn Vergoossen


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Ja,

Als je dat zou willen doen, dan is er weer een discussie beslecht. En..... dan kan Thomas weer een exemplaar bijplaatsen op de website.

Jan Scherps


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Heeft iemand de service doc van deze speaker?

Dat zal ook een hoop duidelijkheid brengen.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

de DSS940 service doc heb ik wel, de discussie is al een tijd geleden beslecht en de DSS940 is geen MFB.... helaas. In het schema is geen terugkoppelcircuit in de woofer te bekennen. MFB of niet, MFBs kunnen niet tippen aan de DSS940 dus zo erg is het niet.

Inderdaad zeer succesvolle aankoop als je de 930 en 940 speakers in 1 koop kunt bemachtigen voor een leuk prijsje...

Belangstellenden wil ik de docs wel sturen, als die vervolgens uitleggen in dit forum hoe de 940 precies werkt zou mooi zijn. De schematuur lijkt me toch niet helemaal standaard namelijk.


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
Topic starter  

Martijn, als eerste dank voor uw felicitaties! Op de vraag om de woofer er "even" uit te halen, kan ik u het volgende meedelen: De woofer kan er alleen uit als je eerst achter alles uit de luidspreker haalt, en mijn "kennis" en "durf" is te klein om dit te riskeren! Dus hopen dat we er op een andere manier achter komen!

Martin, u hebt gelijk als u zegt dat de discussie al een tijdje geleden is gevoerd over het wel of geen terugkoppelsysteem van de DSS940. Maar WAAROM!!! staat het dan achter op de luidspreker, de DSS940, in het blokdiagram getekend, wat dus niet het geval is bij de DSS930. Daar kan ik met mijn verstand niet bij, zoiets zet je er toch niet zomaar op, lijkt mij?

De aankoop was zeker succesvol, want ik hoorde namelijk dat je toch al snel € 300,- voor een setje DSS930 kwijt bent en voor een setje DSS940 zeker € 400,- betaald. Ikzelf heb voor de 4 boxen ongeveer zo'n € 400,- betaald (ongeveer c.q. berekend, omdat er ook nog andere 900-series componenten bijzaten, waardoor de totaalprijs ook wat hoger lag!)

En verder zou ik graag de service docs willen ontvangen, alleen kan ik daarna niet vertellen hoe de DSS940 nu eigenlijk precies werken!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

nou ja kijk de 930 en 940 zijn tamelijk zeldzaam en het is wat de gek er voor geeft. De laatste tijd zijn er wel weer wat aangeboden (o.a. uw aankoop) maar daarvoor is het zo'n beetje 2 jaar stil geweest op marktplaats.nl wat betreft DSSen. Er gaan nu steeds meer mensen over op hoge resolutie formaten denk ik (SACD,DVD-A), de DSSen passen daar niet meer in, dus zullen ze wel regelmatiger aangeboden worden nu.

Er is vast en zeker iets speciaals aan de hand met de 940, maar hou wel even in de gaten dat bijna elke versterker een terugkoppelcircuit heeft, dus de pijl in de 940 schakeling is in feite niks bijzonders. Het wordt pas bijzonder als er ook een MFB terugkoppeling op de woofer zit. Het terugkoppelcircuit in de 940 is direct aan te wijzen, echter het is geen MFB terugkoppeling.


   
BeantwoordenCiteren
(@joost)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 79
 

Wat een discussie is dit toch weer! De basemaster vindt dat de MFB's niet kunnen tippen aan de de DSS 940. Hij vergeet daarbij dat dit weer een kwestie van smaak is. Een familielid van ons had een zeer mooie mfb set: 4 keer mfb 585 en het minisetje (109,209,309 en cassettedeck). Dat klonk echt verschrikkelijk goed! Hij besloot om de DSS 930 te gaan kopen. Over 1 ding zijn we het dan snel eens: mfb en dss kun je kwa lage tonen totaal NIET met elkaar vergelijken! Als je een DSS 930 hoort dan is het laag erg ver te zoeken. Daar is iedereen het over eens. Wat baalde mijn oom dan ook dat hij zijn mfb set had weggegeven evenals de mfb speakers. Ik heb ze persoonlijk ook mogen beluisteren en voor klassieke muziek mogen ze best goed klinken maar met popmuziek schiet deze speaker toch echt te kort. En dan hebben we het nog niet eens over de verkoopprijs van een paartje DSS 930 met controller gehad. Niet te betalen. Ook kwa verkoopprijs niet te vergelijken met de advies verkoopprijzen van bijvoorbeeld een mfb 587. Ik heb in al die jaren dan ook geen positief rapport kunnnen lezen over de DSS 930. Dan de DSS 940. Schijnt een beter speakertje te zijn als de DSS 930. Ik kan me nog herinneren dat deze speaker een prijs heeft gewonnen in Duitsland maar voor de rest weinig nieuws. Ook weer een peperdure speaker die je totaal niet met een mfb speaker kunt vergelijken. Hoe kun je nu OOIT zeggen dat een DSS speaker beter klinkt als een MFB speaker? Allemaal persoonlijk! En volgens mij is MFB toch een ZEER DOORSLAAND SUCCES geweest (zie vraag en aanbod) en ook nu nog genieten een hoop mensen van MFB speakers. Brammen van speakers. Ook de DSS 940 is heel weinig verkocht dus zul je ze ook weinig tegenkomen. Ze werden zo goed verkocht dat Philips van ellende alle DSS 940 met controller aan Radio Correct in Rotterdam heeft verkocht. Kon je een setje DSS 940 met controller kopen voor fl. 1800,- Dus de meeste mensen die nu nog jackpot vragen voor deze speakers hebben ze vaak gekocht bij Correct in Rotterdam. En waarom is Philips enkele jaren daarna gestopt met het maken van speakers? Omdat ze nog zo goed waren? Omdat ze niet meer konden concurreren? In ieder geval zijn ze gestopt met speakers. Dan mag je toch wel zeggen dat MFB een hele goede uitvinding is geweest! Misschien wel de beste! Dus laten we nogmaals ophouden over al die verhalen welke speakers nou beter zijn. In ieder geval is een mfb speaker vergelijken met een dss speaker appelen met peren vergelijken. Alleen prijstechnisch al. DSS is in ieder geval nooit wat geworden. Zeker niet wat Philips ervan had verwacht! Kijk maar eens naa verkoopaantallen mfb en verkoopaantallen dss.

Jan


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

Jan

kun je mij de verkoopaantallen van MFB en DSS laten weten?

En zoals je al zegt het is een kwestie van smaak, maar goed ik heb heel wat modellen opgesteld staan (541-544-585-930-940) en kan toch wel redelijkerwijs (ook samen met vriendin, vrienden en bekenden) vaststellen dat de DSS serie kwa stereo imaging en algeheel klankbeeld een stapje hoger ligt dan de MFB serie.

De MFB serie is natuurlijk schitterend, duidelijk, maar de DSS reeks is een verdere perfectionering van luidsprekertechniek, zoals bijv. het lineaire fase gebeuren.

En de discussie over het laag nou ja ik snap niet hoe iemand zich kan beklagen over het laag in de DSS reeks, ik tril behoorlijk de tent uit zal ik maar zeggen. -3dB op 35 Hz wat wil je nog meer.

En laten we wel wezen, als Philips tevreden was geweest over de verkoopaantallen van MFB waren ze er heus niet mee gestopt. Het punt is dat de 54x reeks erg succesvol was, maar de opvolgende reeksen deden het gewoon commercieel wat minder.

Basemaster


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Jan,

De oorspronkelijke vraag was of de DSS 940 een MFB systeem is. Kun je hier ook op antwoorden?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Vlak ook de versterkers niet uit. Philips versterkers in de mfb halen het niet bij een goeie pioneer of welke andere versterker dan ook. Het is zo belangrijk om de hele keten in orde te hebben. Ik wil best geloven dat de dss goed klinkt, zeker ook in het laag. Ik heb zelf een set passieve hifi speakers van philips met zo'n dummy woofer er in. Ik moet bekennen, deze gaan ook laag.

Ik denk dat er maar 1 ding op zit en dat is een testopstelling met de verschillende speakers. Het wordt echt tijd om nu eens met bewijzen te komen !

Dre

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

En zo is het.

Gewoon weer een demodag doen. Maar nu wel met een-op-een vergelijking.

Jan Scherps


   
BeantwoordenCiteren
 bart
(@bart)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 154
 

Wou eerlijk gezegd niet in m'n pen kruipen, aangezien dit "MFB-freaks" is, en niet "DSS-freaks". 🙂 Maar als ik een bepaald persoon hier -weer maar eens- klinkkare onzin hoor vertellen over mijn DSS 940's, dan begint het te kriebelen.

Kijk, ik heb nu reeds van 1988 MFB's. Das lang hé! M'n 541'tjes nieuw gekocht destijds, en ze blijven ook steeds in m'n collectie. Geweldig speakertje voor zo'n klein kastje. Wanneer d'er een zuivere, korte bass gebruikt wordt kan d'er niks tegenaan.

Dan in 1998 kocht ik 587's. Deze waren ook nog nieuw! 't Klonk allemaal wat beter dan de 541. Maar kijk je naar de grootte vd box, bleef die 541 toch meer bewondering opbrengen. Of, om het met iemands' anders woorden te zeggen: 't is een schatje.

Toen vorig jaar MFB-freaks opgericht werd, was de 587 kop van jut. D'er kon geen goed woord van gezegd worden. Ook niet door de personen die hem nu aanbidden. Dan plotseling is er de MFB-meeting en koopt er iemand een 'goede' 587, en dan is het opeens 'de hemel op aarde'. Dus neem me het niet kwalijk, maar ik hecht heeeel weinig waarde aan zulke meningen. Ze draaien met de wind. Volgend jaar staat er weer iets anders in hun living. Ze geven ook graag kritiek op speakers die ze NOOIT hebben gehoord.

Tot mijn spijt moet ik helaas mededelen dat geen enkele van m'n MFB's momenteel actieve dienst kent. Sedert m'n aankoop van die 2 DSS 940's (vloeken in de kerk) ervaar ik menig MFB als weinig natuurgetrouw klinkend. Dynamiek en ruimtelijkheid zijn vaak onvoldoende in vergelijking met de DSS'en. Ik had reeds eerder kennisgemaakt met de DSS 930. Deze vond ik(weliswaar in een grote zaal) onvoldoende presterend op bassgebied.

De 940 lost dit prima op door een grotere langeslagwoofer alsook bassreflex. Het resultaat is een zuivere bassweergave waarvan 'n MFB af en toe enkel kan dromen... Qua korte, snelle bassen blijft de MFB heer en meester. Niet dat de 940 dit slecht speelt... Maar vergelijk dan aub ook eens de wat langer aanhoudende bassen... Neem bvb. John Barry's 'did she call you'. Geen enkele van m'n MFB's (541, 587 en 9638) kan de lagetonen-uitbarsting aan het begin vd song fatsoenlijk weergeven. Je hoort gewoon wat rommelen (of ploppen). Bij de DSS hoor je plotseling diverse opeenvolgende PAUKslagen. Je hoeft ook niets meer te regelen; de Motorola-processoren in de boxen doen al het werk. Ik vind die DSS 940 dan ook een waardige opvolger voor de MFB. Geschikt voor ALLE soorten muziek. Uiterst compact, amper groter dan een 541. Uiteindelijk is dit een ACTIEVE Philips die -weliswaar op een andere manier- de luidspreker corrigeert. En is het uiteindelijk daar niet om te doen...?

Indien gewenst zal ik ook niet nalaten om de Duitse Stereoplay-test in te scannen,
alwaar de DSS 940 wordt uitgeroepen tot referentie-speaker.
Een eer die nooit eerder te beurt is gevallen aan een Flips-speaker.
In die test is ook een mooi werkingsschemaatje aanwezig.

Ik eindig hier dan ook graag met enige woordjes uit die test betreffende de lage-tonen-weergave: "... Beinahe sensationell war die nutzbare Dynamik. Selbst frei auf Boxenständern im Raum stehend, brachten sie den Tieftonbereich kraftvoll und trocken wie sonst nur wesentlich grössere Boxen. Auch böswilliges Aufdrehen konnte kein Anschlagen der Tieftöner provozieren."

Daar heb ik niks aan toe te voegen...

PS Hoi Martin, ik wist niet dat jij een 940 had? Leuk!
Gaat wel wat lager dan de 930, nietwaar?
Dat service-docje wil ik wel, kan ik je een plezier doen met iets anders?


   
BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

Ja niet te geloven ik heb nu sinds een week of 3 een set DSS940. Ze zien er verschrikkelijk cool uit ook nogeens. Over de klank heb ik het al gehad.

Het is de eerste set Philips speakers die mijn zelfbouw Vifa Vivace 87 serieus begint te bedreigen.... de Vifa's worden uitereraard wel aangedreven door een Philips versterker, de FA890 wel te verstaan. Plus een CD850MKII.

Ik ben wel geinteresseerd in de service doc van de 930 eigenlijk, en in het Stereoplay artikel!

Ik wist niet dat U een passie had voor DSS'en Bart? Wanneer hebt U de 940's gekocht?


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Bart: Amen. Heb zelf jouw DSSen mogen beluisteren, en - je was erbij - ik was behoorlijk onder de indruk. Denk dat de DSS940 nú dezelfde indruk maakt als de 541 toen.
Of het nou een Feedback box is en zo ja op welke manier, kunnen we alleen uitwijzen als iemand een Service Manual heeft. Tot die tijd blijft de DSS een zeer gerespecteerde speaker in mijn opinie, maar ik zal mijn MFBtjes niet snel aan de kant schuiven. Gewoon omdat ze een stukje retro zijn.... een stukje sfeer...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 8
Deel: