een DCC T 125 van P...
 
Meldingen
Alles wissen

een DCC T 125 van Philips? Wat is dat?

7 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
573 Bekeken
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 482
Topic starter  

Kan iemand mij zeggen waarvoor die goed zijn op de DCC staat:
T 125
Short signal description
This recording consists of 3 discrete frequencies alternately 48kHz,24kHz and 9.6 kHz.
The duration time of each signal block is 30 seconds.

Ja lezen kan ik ook, maar waar voor waren deze bandjes goed als een stukje verder staat.
This tape is an early sample and not yet according to the dcc standard.
[img]dcc_hoesje_tn.jpg


   
Citeren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

@Cyberjan wrote:

Ja lezen kan ik ook, maar waar voor waren deze bandjes goed als een stukje verder staat.
This tape is an early sample and not yet according to the dcc standard.

Dat laatste... "not yet according to the DCC Standard" heb ik ook diverse bandjes van. Ikzelf heb ze enkele jaren geleden gekocht van iemand die bij Philips de DCC-promotie deed. Dus zover ik het weet zijn het speciale promotiebandjes die misschien later in productie zijn genomen....

Zo heb ik bijvoorbeeld een DCC bandje van Queen - Greatest Hits (gelijk aan de cd), waar achterop het DCC-bandje staat: "SAMPLE NOT FOR SALE, not yet according to DCC Standard". En of deze ooit in productie genomen is, kweet niet... ben hem nog nooit tegengekomen!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Als ik mag gokken:

48 kHz (zal wel ABP zijn) is vermoedelijk het hoogwaardigste digitale voer dat je een bitstream DAC uit de DCC kan voeren. Vermoedelijk een calibratie patroon voor de bitstream DAC (ervoor zorgen dat stapje omhoog gelijk is aan stapje naar beneden).
Na de uitgang van de DAC zit nog een analoog anti alias filter. Aan de uitgang van het filter kun je met dit signaal meten of dit filter voldoende goed werkt en het terugvouwen van hoge quantisatie frequenties in je audio spectrum voldoende onderdrukt zal zijn. (Zodat dat niet meer leading is in de S/N ratio.)

24 kHz (ABP) is dan voor het meten van de frequency response helemaal aan het eind van de frequentie band. (Snoept het eerder genoemde anti alias filter niet stiekum toch van het audio spectrum, dat het apparaat weergeeft!)

9,6 kHz (ABP) zal ook zijn om iets in te stellen of te testen. Ik neem aan de 1 kHz response en signal noise ratio zoals van bijna ieder audio component opgegeven wordt. 9,6 kHz ABP geeft na de digitale filters voor de bitstream DAC vermoedelijk een 1 kHz sinus wave output op maximaal volume... De DCC bitstream DAC heeft opties voor 18 bit en 48 kHz en wijkt daarmee wat af van een CD speler bitstream DAC, waarvoor het eenvoudiger voor te rekenen is.

De combinatie van alle patronen is vermoedelijk ook voldoende om 95% of meer van de registers en register bewerkingen die de bitstream dsp kan uitvoeren te checken op onregelmatigheden, productie of verouderings fouten.


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

9,6 * 18 * 4 / 16 * 44,1 = 0,97 (kHz, op afrondingsfouten in de orginele cijfers na 1 kHz)

Verklaring vereist de nodige diepgaande kennis van DSP en D/A-omzetting (natlab of universitair niveau).


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

Vermoeden: Not yet according to DCC standaard zal wel slaan op 16 bits CD data op het bandje gezet met PASC ipv 18 bits audio right up to 22 kHz..

Feit: Problemen met DAC's (en dus ADC's) en het gebrek aan goedkope DSP (nodig voor bitstream) zorgde er in de beginjaren voor dat CD-spelers een frequentie bereik hadden van 20Hz-16a18kHz en een bitdiepte van 12 hooguit 13 a 14 bit. De rest was ruis en filteren bij 16 a 18 kHz moest vanwege een duur 24/db oktaaf actief filter om daar waar het vouwen van het spectrum hoorbaar werd tegen de signaal noise ratio te zitten.

Vandaar dat een DAT en andere digitale studio recorders een sample freq heeft van 48 khz of 50 kHz zodat na het vergooien van de laatse 2 a 4 kHz in een analoog anti alias filter een spectrum van 20Hz tot 22kHz overblijft. (Daarmee waren de digitale mastertapes van de geluidsstudio's op het niveau dat in theorie ooit ook met CD tot in de huiskamer gebracht zou kunnen worden.)

Inmiddels (begin jaren 90) gebruikten de studio's ook op een oversampling / interpolatie gebaseerde DAC's en ADC's voor hun digitale recorders en kon DCC die extra 2 kHz HiFi beleving** van de digitale mastertapes overbrengen naar de consument als meerwaarde tov CD.

**) Boven de 16 bit en de 44,1 Khz zijn sample frequentie en bitdiepte in elkaar om te rekenen via hun product: 18 * 44,1 is ongeveer gelijk aan 16 * 48


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

@A.G.W. Wijers wrote:

Dat laatste... "not yet according to the DCC Standard" heb ik ook diverse bandjes van. Ikzelf heb ze enkele jaren geleden gekocht van iemand die bij Philips de DCC-promotie deed. Dus zover ik het weet zijn het speciale promotiebandjes die misschien later in productie zijn genomen....

Zo heb ik bijvoorbeeld een DCC bandje van Queen - Greatest Hits (gelijk aan de cd), waar achterop het DCC-bandje staat: "SAMPLE NOT FOR SALE, not yet according to DCC Standard".

Neen (zie boven), volgens mij geeft het aan dat het CD data (16 bits 44,1 kHz) is die op de bandjes staat en als bron geen DAT data (16 bits 48 kHz via PASC omgerekend naar 18 bits 44,1 kHz) gebruikt is.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

πŸ˜€ Dat is een mooi stuk uitleg, dankjewel! leuk om dit zo te lezen.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: