Zou een Philips DAC...
 
Meldingen
Alles wissen

Zou een Philips DAC960 te modificeren tot een d/a anno 2007?

36 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,648 Bekeken
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Galloow,

Ik kan mijn eigen dac960 weer terugkopen maar even een vraagje....

Ik ben uitermate tevreden met mijnDenon DA-500 d/a converter (20 bits), nu de hamvraag, kan ik bijv bij soundevolution mijn dac960 laten modificeren tot het gedettailleerde geluid van de moderne 20 bitters of zelfs 24 bitter? Of is dat technisch niet mogelijk die ruimtelijkheid en de superieure sound van de DA-500 te evenaren?

Wat is jullie mening, ik vind het een wereldapparaat alleen ik wil dedezelfde sound van nu wat een 24 bitte rof 20 bitter kan handelen.


   
Citeren
(@leendert)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 285
 

als je de kast leegsloopt en een denon erin zet misschien ?

maar zonder dollen , ik denk dat het ook tussen de oren zit en een beetje er tussenin .....
stroom naar spanningssturing is een wijze van modificeren
aparte voedingen , betere signaalwegen en een betere klok

uiteindelijk hoor je het niet direct onder " normale " omstandigheden.


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

tja.. hij heeft al 3 trafo's en van medevoort zegt ook heel eerlijk, niet aan beginnen, onderzoeken en modden wordt duur en kun beter een jonger d/a nemen! Dus ik hou het maar voor gezien qua modden en idd soms lijkt het wel hallaluja of magic maar er is ergens een te bereiken rek in verbeteren en ik denk qua ontwerp dat de dac960 al erg goed is.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Technisch gezien moet een D/A zo nauwkeurig mogelijk het geluid van digitaal in analoog omzetten. De bitstream technologie kan dat beter dan de ouwe dac''s. Toch vinden veel mensen die oude dacs beter/mooier en dat is puur een kwestie van smaak.
De vraag is dus waar je naar op zoek bent:

- technisch de meest perfecte dac
- een dure dac die "dus" goed klinkt
- iets wat je het prettigst vindt klinken.

Dat hoeft niet met elkaar overeen te komen. Ik vind goede opnames vrijwel identiek klinken op een oudere of nieuwere DAC, maar zodra cd''s vastlopen vind ik dat de oude techniek er een iets minder slecht geluid van maakt dan nieuwe, die heel precies de vervorming weergeeft. Ik vermoed dat dat de interesse verklaart in die verouderde apparaten.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Je zou eventueel de voeding kunnen vervangen met een ringkerntrafo, die zijn vrij prijzig overigens! Een dergelijk type, wat trouwens ook in de DSS-en zit, heeft een heel hoog rendement (lees: is bijna verliesarm) en elimineert storingen van buitenaf oftewel (een eventueel pulserende) sinuscurve wordt gestabiliseerd. De elco's in het D/A-gebeuren zou je ook kunnen vervangen en voor de keramische condensatoren kun je Wima foliecondensatoren gebruiken. Maar voor de rest...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

ja wat ik wil is dat de dac960 qua ruimtelijkheid/stereobeeld en de dettails neerzet als van de denon da-500.
Maar ja kan niet alle shebben πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

@m0vieman wrote:

Hoi,

Je zou eventueel de voeding kunnen vervangen met een ringkerntrafo, die zijn vrij prijzig overigens! Een dergelijk type, wat trouwens ook in de DSS-en zit, heeft een heel hoog rendement (lees: is bijna verliesarm) en elimineert storingen van buitenaf oftewel (een eventueel pulserende) sinuscurve wordt gestabiliseerd. De elco's in het D/A-gebeuren zou je ook kunnen vervangen en voor de keramische condensatoren kun je Wima foliecondensatoren gebruiken. Maar voor de rest...

Groetjes. πŸ˜‰

De dac960 heeft 3 voedingen, 1 daarvan is een ringkern trafo. πŸ˜‰

Hier heeft iemand een dac960 gemodificeerd:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3395


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

zoals ik dat las uit die topic, is er toch nog veel uit die dac960 te slepen qua fine tunen.
Is er een handig iemand die dat na kan bouwen voor mij, wie zijn vingers jeuken?

Movieman of Bad Santa, leuke uitdaging voor een van jullie?, krijg je wel vergoeding voor he.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hm... πŸ™„

Ik heb nog 10 DSS-en in mijn agenda staan... 😯

Momenteel ben ik mijn eigen SE's aan het "fine tunen", heb er nieuwe opamps in gezet... Nieuwe eindtrappen liggen ook al klaar. EΓ©n SE heeft een vreselijk irritante brom in de isophase en die andere heeft bijna helemaal geen bas meer, ik hoop dat dat verleden tijd is als er nieuwe torren in zitten. De voortrap heb ik helemaal opgefrist en nagekeken dus daar ligt het probleem niet... Hier en daar is de emitter spanning van de torren te laag, niet lang klooien, nieuwe erin en klaar is Kees. πŸ˜€

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@Ralphies wrote:

krijg je wel vergoeding voor he.

Dat doet ie niet voor een koetjes reep hoor πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

haha dat beweer ik ook niet he dat het zo goedkoop mogelijk moet.

Of ik het nou aan een sound ev. betaal als tweak of je betaal het aan een ander wat ie er voor wil hebben om te doen.
Aan een kant denk ik dat een mfb-er er minder raffelwerk van zou maken dan bijv een firma (niet dat sound ev. zou afraffelen maar je snapt me wel, philips-liefhebber of routine- werkend persoon in loondienst voord de baas snel presterend).

Maa rgoed, zijn de gedane tweaks van die internetlink wel merkbare upgrades, dat is eigelijk, stap 1....


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Ralphies: e-mail... πŸ˜€

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

Foto's van m'n DAC960 met een tda1541a s2. Deze dac was al gemodificeerd, en was daarbij voorzien van een s1. Ik heb hem laten voorzien van een s2. Deze dac klinkt erg goed. Een uitleg van de modificatie is hier te lezen, verder natuurlijk meer foto's bij het aanklikken van de thumb:

Zie meer foto's:
http://www.marantzphilips.nl/philips-dac960-tda1541aS2


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Ziet er mooi uit, ja ik had hem ook destijds benaderd maar wou hem later toch orgineel laten reviseren en dat maar tot in perefectionisme met beste onderdelen dan ook maar laten doen.
Ja het zijn hele fijne apparaten die dac960, zuinig op zijn, Philips-juweeltjes.


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

Je had Sander Sassen benaderd?

M'n nieuwe aanwinst: Een Marantz cda-94 d/a converter.
Technische identiek aan de Philips dac960

Antispam: De thumbs openen geen vergroting, maar verwijzen je naar mijn site waarop meer foto's van de cda-94 te bekijken zijn πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 3
Deel: