Meldingen
Alles wissen

22 AH 587 in nieuw ontwerp

27 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,099 Bekeken
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

@Han Hoogendoorn wrote:

- een verbetering is nog mogelijk door de 12" MFB met de 587 elektronica en wat mij betreft visaton midden hoog in een netto 80 liter kast te bouwen (mij iets te groot).

Met een 12 inch woofer zullen de problemen die je beschrijft bij de 8 inch mfb woofer optreden bij een lagere frequentie. Om 12 inch toe te passen in home hifi heb je dus eigenlijk een 4 weg systeem nodig. Reden om de 12 inch speaker toch door te laten lopen is denk ik:
- het bijzondere impuls gedrag van teveel in bandbreedte begrensde woofers. Het zou best kunnen dat dat leading is in de uiteindelijke luisterervaring t.o.v. de staande golven in de membranen.
- dat de 12" mfb al bij het ontwerp bedoeld is om het midden te houden tussen home hifi en kwalitatief goede PA.

Wat je zou kunnen proberen is de 12 inch mfb woofer met een passief 12 db/oktaaf serie butterworth filter samen met een visaton W130s of W170s het laag en midlaag op te laten knappen, totdat de visaton domes goed ingezet kunnen worden. Waarbij de wisselfrequentie van het passieve filter ingesteld is op iets boven de eindfrequentie van de MFB terugkoppeling.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Mijn idee is nog niet zo heel concreet, maar het is wel de bedoeling om een visaton W300 van een mfb element te gaan voorzien.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

@ Herman: ik heb eventjes op die snarenset-link geklikt. Ik mis aanvullende informatie zoals afmetingen van het spul. Zou het niet mogelijk zijn om te zoeken op doorsnede, dikte, omtrek etc...? Lijkt mij veel makkelijker...

Is maar een idee... πŸ˜€

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

@Herman.

De W300 heeft de volgende karakteristiek:

Als je de mogelijkheid hebt zou ik eerst eens meten wat'ie doet in je behuizing.

Met MFB kun je de karakteristiek inderdaad recht maken. Vraag is of dat nodig is... Of dat een 6/db oktaaf versterking voldoet...

Het impuls gedrag van de speaker is volgens mij niet het probleem: 't ding lijkt zo ontworpen dat e.a. goed reageert tot 1000 Hz. Als je hem actief inzet tot 250 Hz, betekent het dat in elk geval de dubbele, 3dubbele en 4dubbele freqs van impuls geluiden zonder problemen weergegeven worden. Ook de 8ste harmonische komt d'r (zij het enigsinds gehavend) uit.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

De Visaton W300 S is een hele mooie basspeaker. Ik heb deze speaker zo,n 7 jaar eerder toegepast in mijn 80 l zelfbouwkast als vervanger van de AD12100 W8 van Philips.

Van een gesloten systeem ben ik toen overgegaan naar een open systeem met een kunststof poort van visaton. Ik verwachtte een boembas te krijgen. Echter het verschil tussen beiden was niet groot. De midden dome van hilips heb ik toen ook vervangen vanwege een defect. Het geheel met visaton was fractioneel beter door een betere demping in de conus. De combinatie Philips tweeter en de rest Visaton geeft een heel gebalanceerd geluid niet spectaculair. Waarover een studio opnametechnicus zijn goedkeuring uitsprak.

Maar zoals eerder gezegd na zo'n 30 jaar gebruik was ik een beetje uitgekeken op zo'n grote kast (bruto zo'n 120 l met wanden van 36 mm toen nog spaanderplaat) met een gewicht van ca. 45 kg per stuk.....


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
 

Grappig dit.

Ik ben net begonnen mijn 544 van een G50FFL (soft dome middentoner) en DSM25R FFL te voorzien. Omdat het mid-hoog wat mooier kan....

Hoe is jouw project geland?

Groet,
David


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
 

Zie net laatste bezoek topic starter 1 april 2011....

Beetje traag hierzo of is het winter? πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

πŸ™‚ allebei, maar jij haakt aan op een bericht van 30 november 2007, da's even een stap van 5 jaar! :mrgreen:


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@stoepie2002 wrote:

Hoe is jouw project geland?

Het werd met de Visaton woofer een probleem om oscilaties tegen te gaan. Het mfb element kreeg kennelijk teveel last van luchtverplaatsing omdat er geen goede luchtdichte koker was. Ik ben er toen niet mee verder gegaan, dingen liggen nog ergens in een doos...


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
 

@Remi wrote:

πŸ™‚ allebei, maar jij haakt aan op een bericht van 30 november 2007, da's even een stap van 5 jaar! :mrgreen:

Da's maar 5 jaar. Da's dus niks vergeleken met de leeftijd van MFB's πŸ™‚

Leuk project, ik ben iets soortgelijks aan het doen met mijn 544's. Alleen een andere middentoner (soft dome; klinkt mooier dan zo een steeldrum conus = mijn mening).

Wel benieuwd of Han die versterker voor het hoog nog heeft aangepast (dikkere torren en lagere waarden emitterweerstanden)?


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Er zijn wel demo's geweest van de gemodificeerde speakers van Han, wat daar precies in gebeurd is weet ik zo niet.
De opmerking over dikkere torren en lagere waarden emitterweerstanden heeft mij enkele jaren geleden ook aan het denken en aan het werk gezet met een set 567.

Hierin deze weerstanden verlaagd, en preventief de bedrading en printbanen dikker gemaakt. Of het geluid er beter op geworden was, is discutabel. Het gaf in elk geval een beter gevoel met als naar bijverschijnsel dat de zekering (en een enkele eindtor) weleens om mijn oren vloog tijdens inschakelen / zware belasting. Overigens waren hier later wel ISC transistoren gebruikt waarmee deze defecten dus ook ten dele te verklaren zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
 

Sja ook de weerstand in de verschilversterker die de eindtorren aanstuurt moet aangepast, evenals de ruststroom.

Punt is dat met de 587 versterker voor het hoog, de impedantie van de tweeter 15Ohm is. Op zich slim van Philips, dan kan de 5W versterker uit dezelfde voeding draaien als de 50W die een 4 Ohm speaker als belasting heeft (P = U^2 / R) dus met 4 ohm een vier keer zo hoog vermogen mogelijk als met 15 Ohm.

Maargoed, met die 15 Ohm belasting is ook de stroom die loopt een stuk lager, net als de ruststroom etc.

Om een 8 Ohm tweeter aan te sturen moet er meer stroom geleverd kunnen worden en moet je eigenlijk de versterker van de middentoner nabouwen en de schakeling voor overbelasting beveiliging overeenkomstig aanpassen. Die 5W is namelijk bij een veel lagere spanning al bereikt. Pas je het niet aan dan kan de tweeter er alsnog uit fietsen.

Verder... het hoog kantelt op 3400Hz niet op 4kHz (net even het filter nagerekend).

Maargoed, dat boeit niet heel veel.

Groet,
David


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: