Meldingen
Alles wissen

Overzetten componenten 545........

4 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
500 Bekeken
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
Topic starter  

Vanmiddag toch nog maar eens een set MFB545 wezen halen (in Eindhoven). Kon ze namelijk niet op Marktplaats laten staan voor dat bedrag. Nu spelen ze beide als een gek, niet normaal en op zich niks mis mee. Maar de kasten zijn in niet zo'n denderende staat Γ©n het betreft hier een DIN uitvoering. De uitvoering die ik al heb hebben cinch-aansluiting, waar mijn voorkeur ook naar uit gaat! Overigens zijn de woofers uit de set die ik vandaag gekocht heb origineel, en dat waren de woofers uit mijn set die ik al had niet (klapperde ook als een gek rond!!!) Nu zou ik dus van die 2 sets 1 perfecte set maken.

Mijn vraag is daarom ook of er een groot verschil zit tussen de DIN-versie en de CINCH versie? En wat er eventueel opnieuw afgeregeld moet worden om hem weer in totale nieuwstaat te verkrijgen? En of dit "gewoon" met wat meetapparatuur en de servicehandleiding van de 545 te doen is.......... Ik hoor het graag........

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
Citeren
(@peter-verstrate)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 41
 

Ton,

Als je de instelwaarde van de woofers niet hebt - en als ze inderdaad origineel zijn is dat het geval, want die staan alleen vermeld op vervangen speakers - moeten ze akoestisch worden "rechtgezet", met de drie regelaars (hoog / midden / laag) die je van achteren kan bereiken zonder de box open te maken (zie manual). Het liefst in een daarvoor geschikte ruimte zonder allerlei vervelende reflecties, maar Cuno Walters (MFB servicepunt, Arnhem) heeft die van mij bij hem thuis afgeregeld. Dat ging prima, hij deed het met een referentiemicrofoon die via een versterkertje aan een milivoltmeter zat, en een toon-/ruisgenerator.

Peter


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@Peter Verstrate wrote:

Dat ging prima, hij deed het met een referentiemicrofoon die via een versterkertje aan een milivoltmeter zat, en een toon-/ruisgenerator.

Peter

Prima manier! Maar in het laag wel gevaarlijk natuurlijk want daar speelt een ruimte ook een rol.
Aan de andere kant is het wel vaak de ruimte waarin ze gebruikt worden. Er is namelijk geen perfecte speaker die zich aanpast aan de luisterruimte.
Ik heb ook het idee dat je de officiele waarden beter kunt later voor wat ze zijn, en met wat meetapparatuur de zaak optimaal maken in de ruimte waar je zo graag je muziek luistert. Nou is dat zeker niet makkelijk, je moet daar meerdere metingen voor doen in die ruimte en die middelen.

En dan is het nog zeer de vraag of je e.e.a. wel op een optimaal vlakke curve moet instellen. Dat komt op sommigen droog en koud over.
Ik was vandaag bij live optredens, en dan even een blik geworpen in de kermis van geluidstechniek. Dan valt op dat de equalizers volgens de oude IRT norm worden ingesteld. Blijkbaar geeft dat bij hoge volumes toch nog veel duidelijkheid.

een groot minpunt is dat tegenwoordig alle dynamiek platgedruk wordt, daarom klinken oude cd's zo goed...


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ton,

Ik zag ze ook staan op marktplaats : Ben blij dat ze in goede handen zijn πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Deel: