LOREMO.auto komt in...
 
Meldingen
Alles wissen

LOREMO.auto komt in 2 jaar kost 10000 en verbruik 1 op 60 !!

30 Berichten
9 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,349 Bekeken
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
 

Heb eens wat opgezocht en dat onderzoek bleek toch niet zo betrouwbaar.
Dus I stand corrected.
(iets genuanceerder reageren mag best pe1da)


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830
 

@pe1dna wrote:

nablaterij.

Heb jij andere feiten?


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Tja... hoe het precies met de prius zit weet ik ook niet....

Weet wel dat er een hoop zogenaamde feiten zijn over deze auto... Ik vind iets pas een betrouwbare bron als het door meerdere onafhankelijke onderzoekers wordt bevestigd...

Even terzijde dat ik de prius een oerlelijke bak vind :P. Ik vind het wel goed dat Toyota als een van de eersten een poging doet om een milieuvriendelijke auto te maken waar goed mee in het verkeer mee te komen is. Als er 1 merk begint en het blijkt succesvol (wat de prius al best wel is) volgen er vanzelf meer. Zo is BMW ook begonnen met het maken van zuinigere motoren (efficient dynamics) en ook Porche komt met een zuinige versie van de Cayenne (diesel versie en een hybride die dit jaar of volgend jaar zal verschijnen).

Ik weet ook niet hoe het nou precies met de voorraad olie zit, misschien hebben we nog wel genoeg voor een paar honder jaar, maar dat neemt niet weg dat auto's best wel eens wat zuiniger mogen zijn (al helemaal als prestaties daarvoor niet minder worden).. Als ik zie wat die amerikaanse bakken zuipen..... totaal geen efficientie, heb het idee dat alles in warmte wordt omgezet bij die bakken... Waar ze in Europa uit een 1.9 TDI 150 PK (en soms zelfs meer) persen halen ze er (vooral de oudere auto's) in amerika met een V6 2.5 liter pas hetzelfde vermogen


   
BeantwoordenCiteren
 4cv
(@4cv)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 118
 

Is de Prius wel zo milieuvriendelijk?

Bewezen is reeds dat de productie en vooral het verschepen naar Europa/Amerika met héél erg vervuilende scheepsmotoren de milieuwinst van zo'n auto gedurende zijn levensloop al bij voorbaat teniet heeft gedaan. πŸ˜₯


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

@Annihilism wrote:

Tja... hoe het precies met de prius zit weet ik ook niet....
Weet wel dat er een hoop zogenaamde feiten zijn over deze auto... Ik vind iets pas een betrouwbare bron als het door meerdere onafhankelijke onderzoekers wordt bevestigd...

http://www.john2211.nl/Hybride_eigenaren.htm

Even terzijde dat ik de prius een oerlelijke bak vind :P.

Ik niet....


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Heh er zijn zoveel modellen auto's omdat er zoveel smaken zijn.. valt niet te twisten.

Ik was geinteresseerd toen ik een auto niet aan hoorde komen. Bleek een prius te zijn. Praatje met deiegenaar enfin, leuke deal, korting bij aankoop op BPM, zuinig, wat wil je nog meer.

Maar in het totaalplaatje als je naar milieu"vriendelijk" kijkt moet je ook tellen de energie om iets te maken, en wat je nodig hebt om het weer verantwoord te recyclen. Je ziet ook die discussie over koolzaadolie en over waterstof als brandstof, waarbij het heel leuk lijkt als je de produktie buiten beschouwing laat.

Ik kan me voorstellen dat als je alle neveneffecten in rekening neemt iets weleens tegen kan vallen qua milieubelasting. Wil niet zeggen dat de prius geen goede auto is, en momenteel verdien je aardig door in een zuinige auto te rijden. Dus alle reden om er een te kopen.

Het leukste is natuurlijk een auto op (gekoeld) bier. Dan even een slangetje naar binnen en wordt het weer leuk op de weg πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

Zo bijzonder zijn de verbuikscijfers van een Prius nu ook weer niet, ik haal 1:20 gemiddeld met een Caddy SDI uit jawel... 1996!


   
BeantwoordenCiteren
 tda
(@tda)
Prominent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 830

   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

@pe1dna wrote:

@Annihilism wrote:

Tja... hoe het precies met de prius zit weet ik ook niet....
Weet wel dat er een hoop zogenaamde feiten zijn over deze auto... Ik vind iets pas een betrouwbare bron als het door meerdere onafhankelijke onderzoekers wordt bevestigd...

http://www.john2211.nl/Hybride_eigenaren.htm

Even terzijde dat ik de prius een oerlelijke bak vind :P.

Ik niet....

Ik snap niet wat je hier mee wil zeggen..... Dat dit betrouwbare bronnen zijn :S? Brandstofverbruik zegt toch niks over hoe het ding gemaakt wordt of afgevoerd als ie gesloopt wordt.....

Blijkbaar denkt iedereen dat de discussie over de prius of zo gaat hier... ik zeg alleen dat het goed is van toyota dat ze met een milieuvriendelijke auto komen (misschien is ie wel niet eens milieuvriendelij, van mijn part rijdt dat ding 1 op 1.) Het gaat om het idee dat het andere fabrikanten aanzet om ook zuinigere motoren te gaan ontwikkelen... Dat er meer zuinige auto;s zijn weet ik ook wel...


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@tda wrote:

http://www.nu.nl/news/1086522/1202/Hybride_is_niet_slecht.html πŸ˜‰

Aardig stukje. De vervuiling door maken van accu's (en door ze weer af te moeten breken) geldt natuurlijk voor alles wat direkt op elektriciteit loopt.

Het slimme van een hybride is dat energie wordt opgeslagen die normaal verloren raakt.

Ze zijn ook met 100% electro autos bezig maar dan ga je energie erin stoppen die je elders hebt moeten opwekken, m.a.w. je veschuift het probleem en er zijn nog meer verliezen ook.

Het beste zou zijn een hele goede verbrandingsmotor, en dat zou best kunnen maar dat is niet in het belang van overheid, oliemaatschappij en de autofabrieken moeten dan te grote investeringen maken. Op de achtergrond worden daarom de beste concepten aan de kant gehouden.

Dat de olie zo duur is heeft met speculanten te maken, en vreemd genoeg is ie nog steeds niet op, al werd dat in 1973 reeds beweerd.

Ik krijg steeds meer de indruk dat we gigantisch voor de gek worden gehouden.


   
BeantwoordenCiteren
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 482
Topic starter  

@TheMode wrote:

Zo bijzonder zijn de verbuikscijfers van een Prius nu ook weer niet, ik haal 1:20 gemiddeld met een Caddy SDI uit jawel... 1996!

Ik rij in een toyota aygo, niet groot nee maar ik rij meestal alleen en als ik net zo rij als mijn voorman net zo snel dus, gebruikt de aygo tussen 1 op 20 en 1 op 25( ik heb ook erco). Belasting ? 87 euro voor het hele jaar
we hebben ook een fiesta 2 jaar oud en daar vraagt de belasting 88 euro in drie maanden, heeft wel iets meer plaats en als we achtermekaar rijden gebruikt ie 1 op 13-1 op 16.
De aygo heeft de kleinere motor van de hybrid, hybrid 4 cilinders de aygo drie


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

@Zapper wrote:

[Het beste zou zijn een hele goede verbrandingsmotor,

Nee.
Een verbrandingsmotor is inherent inefficient. Het rendement voor een moderne verbrandingsmotor ligt rond de 15-20%. De rest van de in de benzine/diesel opgelagen energie wordt afgevoerd in de vorm van warmte in de gigantische radiator met fan, de uitlaat, de oliekoelers enz. enz.
Theoretisch kan een verbrandingsmotor niet hoger komen dan ca. 30%.

Een elektromotor (of generator) heeft al heel snel een rendement wat boven de 90% zit, en voor een goed ontworpen motor/generator van b.v. 20kW ligt dat al boven de 95%.


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

@TheMode wrote:

Zo bijzonder zijn de verbuikscijfers van een Prius nu ook weer niet, ik haal 1:20 gemiddeld met een Caddy SDI uit jawel... 1996!

De Prius is een benzineauto. En een SDI is diesel toch? Diesels vebruiken altijd minder dan vergelijkbare benzineauto's, vanwege het feit dat diesel nu eenmaal een hogere energieinhoud heeft, en een dieselmotor een hogere efficiency heeft. Uiteindelijk scheelt dat zo'n 30%.

Een verbruik van 1:20 voor een benzineauto van die grootte / klasse is wel degelijk bijzonder. Je kunt het vergelijken met een diesel die gemiddeld 1:25 rijdt (4L / 100km). Zoals de aangekondigde Peugot 308 diesel/elektro hybrid.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@pe1dna wrote:

@Zapper wrote:

[Het beste zou zijn een hele goede verbrandingsmotor,

Nee.
Een verbrandingsmotor is inherent inefficient. Het rendement voor een moderne verbrandingsmotor ligt rond de 15-20%. De rest van de in de benzine/diesel opgelagen energie wordt afgevoerd in de vorm van warmte in de gigantische radiator met fan, de uitlaat, de oliekoelers enz. enz.
Theoretisch kan een verbrandingsmotor niet hoger komen dan ca. 30%.

Een elektromotor (of generator) heeft al heel snel een rendement wat boven de 90% zit, en voor een goed ontworpen motor/generator van b.v. 20kW ligt dat al boven de 95%.

Je elektromotor heeft wel rendement, maar elektriciteit zelf niet. Alleen bij transport gaat er al verloren, en bij opwekking ook. het is het probleem verplaatsen.
Er zijn wel verbrandingsmotoren mogelijk met hoog rendement, maar dan moet men alle bestaande produktielijnen overboord gooien.


   
BeantwoordenCiteren
 4cv
(@4cv)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 118
 

@TheMode wrote:

Zo bijzonder zijn de verbuikscijfers van een Prius nu ook weer niet, ik haal 1:20 gemiddeld met een Caddy SDI uit jawel... 1996!

Mijn Renault 4cv uit 1955 haalt Β± 1:18Β½ πŸ˜† Da's natuurlijk ook niet gek, hΓ¨, voor een auto van meer dan 50 jaar oud. πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: