PHILIPS CD850... MK...
 
Meldingen
Alles wissen

PHILIPS CD850... MKII !!!

36 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,731 Bekeken
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 

De mooiste vind ik, flips de cd laserdissk. Ja ook leuk dat Flips al had bedacht dat een gameconsole goed zou werken met een optische schijf. En Sony gaat er mee aan de haal LOL


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Ja idd, je had destijds ook nog de CDI maar ja ik was de arme student maar leuk me toen ook leuk! Je zie ze af en toe nu nog verhandeld worden die matchline cdi's.

Voorloper van de 1e Nosy Playstation (die was qua graphics gewoon gelijk).


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Laserdisc is nog wel een succes geweest, vooral in de VS. Ik heb de CDV475 gehad, en later de LDP600 (een 100% sony apparaat) en fillums maar allang weer weggedaan. Kost een berg ruimte en de DVD kwam eraan.
Je had toen ook cd's met één clip erop en bijv 5 cd-tracks. De clip stond er dan analoog op in LD formaat. CD Video heette dat.

Later kwam de CDI, een cd speler die ook spelletjes kon draaien, en met een dure en nauwelijks aan te komen module kon je dan ook Video-CD afdraaien, dat was de echte voorloper van DVD. Later kwamen er speciale VCD players die ook SVCD en CVD ondersteunden.
CDI is eigenlijk geflopt, alhoewel er best wel wat van verkocht is. Ik heb zelden een produkt gezien wat zo snel al op de vlooiemarkt is beland.

Maar terug naar Laserdisc: dat was analoog beeld en digitaal geluid, er waren ook LD"s (in de VS) met een speciaal THX spoor, daar stond gemoduleerd 6-kanaalsgeluid op. Had je waanzinnig dure decoders voor nodig en zo.

De voorloper van LD was LV, LaserVision, en dat is een volledig analoog systeem. Ik heb weleens een oude fillum van LV gedraaid op de LDP, die kon dat, en dan valt de ruis in de audio op.

Het beeld van LV/LD was perfect, zeker op een goeie speler. Natuurlijk had je wel iets ruis in kleurvlakken, maar mooi scherp! (en geen blokjes zoals bij de digitale systemen)
Laserplaten hadden ook een ingenieus drop-out systeem. Er was geen "error-correctie" mogelijk als er kleine leesfoutjes optraden maar je zag bij LD niet gauw spikes.

Sja, het was mooi, maar zoals ik zei nogal kamervullend net als de LP's van vroeger. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
Topic starter  

Ja dat waren idd grote platen, je had toch ook limited editions zoals van Starwars en dan was het geluid mooier dan de zwaar gecomprimeerde star wars dvd van nu.
Dus qua beperkte oplages van spec platen tbv Laservision zijn we met de dvd er qua geluid op achteruit gegaan maar goed tis wel digitaal.

Heb je die supergoede edities wel eens gehad voor je laservision? Kan dvd niet aan tippen met het zwaar gecomprimeerde geluid.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Die CDI-apparaten worden nog steeds gebruikt, met name voor lezingen, cursussen, zelfs door het CBR: lesmateriaal e.d.

Wat betreft LaserVision, het geluid is super maar het beeld minder: VHS-kwaliteit oftewel 320 beeldlijnen (ongeveer). Ik vind het beeld van met name DVD-9 beter maar het geluid is belabberd. Dolby Digital is nu eenmaal een gecomprimeerd audiosignaal, alhoewel de bitrates voor DD5.1 ook verschillen, de betere DVD's hebben 448Kbps en de slechtere 384Kbps. DTS is toch wel iets beter (veel hogere bitrates) maarja ook 2 extra kanalen die gecodeerd moeten worden! Decoders/versterkers met een THX-certificaat krijgen het geluid weer enigszins aardig... Dus geen reden tot paniek. Het hele probleem met meerkanaalsgeluid is dat het echte "audiofiele" gehalte compleet teniet gedaan wordt door alle special-FX.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

LaserDisc was anders gewoon prima beeld. Die lowres beelden kwamen van de Video-CD (VCD)

Dat was niks.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 3 / 3
Deel: