Meldingen
Alles wissen

S/PDIF TOSLINK OUT naar COAX omvormer voor nog geen € 0,50!

7 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
544 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Ik heb een tijdje geleden een leuke schakeling on line gevonden waarmee je heel makkelijk en goedkoop een digitaal optisch uitgangssignaal (TOSLINK) kunt "ombouwen" naar een elektrisch (coax). De meeste satellietreceivers hebben namelijk alleen een optische uitgang terwijl de meeste Dolby Digital geschikte TV's van Philips alleen een digitale elektrische (coax) ingang hebben. De DSC950 heeft ook zo'n irritante coax-ingang voor DBS (en dat motten we niet hebben hè). Een relatief dure omvormer van rond de € 20,- is nergens voor nodig!

Een TOSLINK (OUT) connector heeft meestal 3 aansluitingen, te weten (digitale) massa, voedingsspanning en een TTL IN (logisch transistor) signaal. Wat waar zit dat moet je uiteraard even meten want verschillende types hebben verschillende aansluitingen.

Het signaal zal slechts een paar mV zijn (200mV is maximaal) maar dat is ruim voldoende voor zowel de DSC950 als ook de DD5.1 ingang van de TV. Die dingen hebben een OpAmp en een bufferelco achter (bijna) iedere ingang zitten dus dat signaal wordt altijd "begrepen".

Dit is de schakeling:

TTL 


||


R1


o


   COAX OUT (signaal)
                 C1                        |
                                            R2
                                             |
MASSA 


o


    COAX (DIGITALE) MASSA

C1 = keramische of polyester condensator van 100nF / 200mV (of hoger)
R1 = 330 Ohm / 0,1 Watt
R2 = 75 Ohm / 0,1 Watt

Het ding werkt goed mits het TTL-signaal krachtig genoeg is. Mijn receiver "draait" er al een jaar op en het werkt nog steeds perfect. Overigens beide uitgangen (dus optisch en galvanisch) zullen blijven werken dus ook als je beiden tegelijkertijd zou willen gebruiken.

Soms neem ik die jaarmixen wel eens op rechtstreeks van de ASTRA en dan gaat alles digitaal op digitaal zonder verlies. OK het geluid is MPEG layer2 maar dat is mijns inziens nog altijd beter dan een analoog FM-signaal met ruis en kraken en een frequentiespectrum dat ergens bij de 100Hz begint en bij 15.000Hz ophoudt. Het wil ook nog wel eens helpen om het signaal eerst op DCC te zetten en dan pas op CD te branden. Die PASC-compressie haalt namelijk vervelende (nauwelijks hoorbare) storingen, bijgeluiden e.d. weg. Er is een duidelijke kwaliteitsverbetering te horen na dit hele proces...

P.S.: van coax naar optisch is helaas een lastiger en duurder karweitje... Oh ja en dan nog iets, om dit te bouwen hoef je echt geen elektronicus of vakman te zijn. Een standaard soldeerbout van de hobbymarkt voor een tientje, een beetje soldeer(tin), een (contra)plug voor in het chassis en natuurlijk een boor (om de uitsparing in de receiver te maken).

Groetjes. 😉


   
Citeren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

Leuk is dat he, als iemand handig is en er zo enthousiast over kan vertellen / delen.

Ga zo door joh, leuk om zulke dingen te lezen!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Toch is er een reden om alleen optisch uit te maken op een satdoos. Ik merk dat die dingen nogal eens last hebben van aardstroompjes en zo. Alleen optisch uit? Laat me eens raden.. iets met een droomdoos? 😉

Als je met een goedkope soldeerbout die niet goed afgeschermd is aan zulke gevoelige electronica gaat solderen, dan loop je de kans dat je de boel beschadigt door statische lading oid. Doe je dat toch, zorg iig dat het apparaat waarin ej soldeert volledig losgekoppeld is (alle kabels).

Dat van die PASC compressie wist ik niet.. weer wta geleerd, alleen heb ik geen werkende DCC meer. (wel een kapotte DD-82 die ik als DAC gebruik)


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Kapotte DD-82???

Hoe heb je dat in God's naam voor mekaar gekregen? Marantz gaat NEVER stuk... Nouja... 👿

Wat doet-ie wel en wat doet-ie niet?

De read/write print of de decoder misschien?

P.S.: Ik soldeer met mijn bout zelfs SMD-CMOS-IC's en dan loop ik met katoenen sokken over de synthetische vloerbedekking... Over statische elektriciteit gesproken LOL. De Weller is wel antistatisch en de (hand)soldeerpomp ook dus dat scheelt. 😈

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Aanvulling:

Ik heb de koollaagweerstanden vervangen door (1%) metaallaag types. De standaard keramische condensator heeft plaats gemaakt voor een (10%) MKS-type van WIMA. Het signaal is thans veel beter. Misschien minder jitter nu... 🙄

De schakeling is wel € 0,50 duurder geworden. Ja wat een kapitaal hè... 😯

P.S.: je kunt natuurlijk ook een professionele vergulde CHINCH-bus erin zetten, hoe beter het contact hoe minder verlies... Ik zal wel eens een foto maken van het eindresultaat. André opschieten!!! :mrgreen:

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 482
 

sorry foutje


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Dan doen we het zelf hè André!

GRRR!!! 👿


Dit is een uitvergroting van de onderkant van mijn *hoest* speciale *hoest* Humax. De werkelijke afmetingen van de schakeling die je ziet zijn slechts enkele mm, 10x15 of zo. Het spul zit gewoon aan de onderkant van het moederbord trouwens. Er kan helemaal niks gebeuren want de print is volledig gelakt er kan m.a.w. geen kortsluiting of iets dergelijks ontstaan.

Edit: ik kreeg van het management te horen dat de spamfilter een beetje (te) hardnekkig is en daardoor geen foto's kan ontvangen. Dus het lag dit keer NIET aan André. Of toch wel? 😈

Groetjes. 😉


   
BeantwoordenCiteren
Deel: